- Idag, 08:30
#1617791
Nej. 5/56 innehåller lacknafta som lösningsmedel och sådan får o-ringen att svälla till oigenkännlighet. Lika illa med silikonspray, den har också lacknafta som bärare..
Den långsiktiga lösningen är att ta isär, putsa upp insidan av cylindern och framför allt spåret o-ringen ligger i noggrant. Får inte finnas någon rost eller smuts där.. Ytan mellan spåret för o-ring och spåret för damask måste också vara ren, börjar det bygga på rost där så kläms kolven fast till slut.
Köp ny kolv och o-ring på mekster, trodo, bilema eller liknande, det är inte särskilt dyrt. Återmontera med bromsmonteringsfett.
Lars82 skrev: ↑Igår, 23:53 Kan jag lägga på lite bromsvätska på kolvarna eller ska jag använda 5/56 för att smörja innan jag pressar tillbaka kolven igen?Ja, bromsvätska anses OK. Likaså bromsmonteringsfett, det är silikonbaserat
Nej. 5/56 innehåller lacknafta som lösningsmedel och sådan får o-ringen att svälla till oigenkännlighet. Lika illa med silikonspray, den har också lacknafta som bärare..
Den långsiktiga lösningen är att ta isär, putsa upp insidan av cylindern och framför allt spåret o-ringen ligger i noggrant. Får inte finnas någon rost eller smuts där.. Ytan mellan spåret för o-ring och spåret för damask måste också vara ren, börjar det bygga på rost där så kläms kolven fast till slut.
Köp ny kolv och o-ring på mekster, trodo, bilema eller liknande, det är inte särskilt dyrt. Återmontera med bromsmonteringsfett.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65800 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong?
Snart dags för service #34!
