Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Lars82 skrev: Igår, 23:53 Kan jag lägga på lite bromsvätska på kolvarna eller ska jag använda 5/56 för att smörja innan jag pressar tillbaka kolven igen?
Ja, bromsvätska anses OK. Likaså bromsmonteringsfett, det är silikonbaserat
Nej. 5/56 innehåller lacknafta som lösningsmedel och sådan får o-ringen att svälla till oigenkännlighet. Lika illa med silikonspray, den har också lacknafta som bärare..
Den långsiktiga lösningen är att ta isär, putsa upp insidan av cylindern och framför allt spåret o-ringen ligger i noggrant. Får inte finnas någon rost eller smuts där.. Ytan mellan spåret för o-ring och spåret för damask måste också vara ren, börjar det bygga på rost där så kläms kolven fast till slut.

Köp ny kolv och o-ring på mekster, trodo, bilema eller liknande, det är inte särskilt dyrt. Återmontera med bromsmonteringsfett.
Misstänker att jag behöver en renoveringssats till oket.

Går det att fixa utan att skruva av oket från bromsslangarna? Tänkte på att det hela tiden fylls på med bromsvätska i oket så det går inte att torka ur. Tips på hur jag kan göra? Lärde mig iallafall hur man motionerar oket men då kom nästa problem med kolven som åkte ur.

Om jag skulle byta oket till ett nytt, hur gör jag då? Mittbok har två bromsslangar.

Smidigast vore att byta hela oket men de kostar en slant.

Motionerade oket och har fått den ena kolven att glida lätt. Värre med den andra. Den är trög. Råkade även bromsa för mkt så den hoppade ur. Fick tillbaka den men är fortfarande trög och gummiskyddet är allmänt slappt. Tips?

På första bilden ser man att gummiskyddet inte sitter helt rätt.
IMG_0787.jpeg
IMG_0787.jpeg (2.76 MiB) Visad 24 gånger
IMG_0786.jpeg
IMG_0786.jpeg (3.22 MiB) Visad 24 gånger
FB0A9405-3996-490F-8253-59C59565B872.jpeg
FB0A9405-3996-490F-8253-59C59565B872.jpeg (1.53 MiB) Visad 24 gånger
IMG_0784.jpeg
IMG_0784.jpeg (3.07 MiB) Visad 24 gånger
IMG_0783.jpeg
IMG_0783.jpeg (3.51 MiB) Visad 24 gånger
Kolvarna ser ju faktiskt inte dåliga ut.
Om det inte är hål i kromskiktet utan bara smutsbeläggningar så brukar man kunna polera upp dem till närapå nyskick med autosol på en trasa..
Är det rostfläckar så köper man nya kolvar; mät upp diameter och längd och leta efter likadana hos mekster. Brukar kosta typ en femtilapp per styck. Rost på ytteränden, utanför spåret för damasken, gör inget. Det är där o-ringen ligger an som det måste vara blankt och fritt från porer i kromskiktet

Trycka i nya kolvar kan man faktiskt göra med oket på plats, byta o-ringar också. Blir svårare om o-ringssspåret (och insidan av cylinderborrningen) är fullt med rost och måste rensas och putsas upp...

Ska du koppla loss bromsslangen från oket upptäcker du förmodligen att den är hopplöst fastrostad. Ny slang är inte jättedyr men då är bara problemet att kopplingen i andra änden förmodligen är lika fastrostad
Det var lite så jag tänkte också. Risken att bromsslangen är riktigt fastrostad är nog större chans än att vinna på lotto.

Om jag byter kolvar och ringar på plats, hur gör jag då om det är fullt med bromsvätska i oket där kolven ska vara?

Det var lite så jag tänkte också.[…]

Laga tröskel

Hej! Håller just nu på att laga tr&oum[…]

Få dit vänster drivaxel

Har du provat med ringen från gamla axeln..?[…]

Missljud

Hej! Har precis köpt en V60 T5 -2019 Supern&[…]