Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1617232
Jag tog bort mina. La på kopparpasta på beläggens baksida istället. Funderar på om jag ska göra om och sätta dit dom igen. Gör de något om de e kopparpasta innanför plattan. Sen med plattan på så blir det torrt mot kolven.
Erik Å skrev: lör 13 sep 2025, 21:52
Lars82 skrev: lör 13 sep 2025, 20:57 ..Mina nya belägg hade en slags platta på baksidan, ska den sitta kvar?..
Det är nog anti-squeal shims. Dämpar skrik men har nackdelen är att de gör känslan i pedalen lite svampigare och ökar risken för anliggande broms om kolven kärvar det minsta.
Har hänt att jag tagit bort dem och smetat på kopparpasta på beläggens baksidor i stället :-)
Klart trevligt att slippa skrikande bromsar, man kan ju börja med att låta dem sitta kvar.
#1617234
Lars82 skrev: lör 13 sep 2025, 22:00 Funderar på om jag ska göra om och sätta dit dom igen. Gör de något om de e kopparpasta innanför plattan.
Om du inte får problem med skrik så blir känslan i pedalen som sagt stummare och bättre om man skippar plattorna.. Kör ett tag som det är så får du väl se om bromsarna håller tyst :-)
#1617236
Jag får testa. Är det normalt att skivan blir varm när den är ny? Har kört omkring lite och bromsat in jämt från olika farter.
Erik Å skrev: lör 13 sep 2025, 22:07
Lars82 skrev: lör 13 sep 2025, 22:00 Funderar på om jag ska göra om och sätta dit dom igen. Gör de något om de e kopparpasta innanför plattan.
Om du inte får problem med skrik så blir känslan i pedalen som sagt stummare och bättre om man skippar plattorna.. Kör ett tag som det är så får du väl se om bromsarna håller tyst :-)
#1617238
Lars82 skrev: lör 13 sep 2025, 22:15 Jag får testa. Är det normalt att skivan blir varm när den är ny? Har kört omkring lite och bromsat in jämt från olika farter.
Bromsarna gör om rörelseenergi till värme. Som huvudsakligen hamnar i skivorna. Kör man hård banracing kan skivorna glöda. :-/
Men om du åker några kilometer utan att använda broms överhuvudtaget så ska skivorna förbli svala.
Blir de varma då så har du anliggande broms, antingen pga kärvande kolv eller pga att ok eller belägg inte glider fritt på okhållaren.
#1617254
Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite anliggande. Dvs någon eller några av kolvarna går inte helt tillbaka. Testade att sätta dit metallbläcken på baksidan av bromsbackackarna men då ville oket inte riktigt på. Har pressat tillbaka kolvarna. De som tar emot är metallplattan som sitter i oket. Har även gjort rent glidpinnarna och lagt på nytt silikon igen.
#1617278
Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt på nytt silikon. Om man tar tag i oket går det att flytta det några mm åt båda hållen. Så de kan röra sig.

Körde en längre tur. Normal körning inga hårda inbromsningar. Fälgen var inte lika varm som igår. Klr jag utan att bromsa så håller den sig sval.

Testade att hissa upp bilen när jag kom hem för att se om framhjulen rullar lätt.

Man kan snurra igång dom och så snurrar de några sek innan de stannar. Så de verkar inte som att det är helt släppt. Ska de va så? Övrigt fungerar bromsarna som de ska. Monterade dit metallbläcken på bromsklotsarna.

Kan de vara dags för nya ok? Båda sidorna rullar ungefär lika länge när man hissar upp bilen. Typ 5 sek eller nått.
#1617777
Har satt dit metallplattorna. Idag när jag skulle ut så lät det som att något låg på. Blev så efter jag hade bromsat in för att svänga höger i en korsning.

Funderar på om jag ska plocka loss ena oket, bort med beläggen och bromsa så kolvarna åker ut en bit. Kan jag lägga på lite bromsvätska på kolvarna eller ska jag använda 5/56 för att smörja innan jag pressar tillbaka kolven igen? Sen upprepa ngr gånger? Ska jag göra nå mer?

Erik Å skrev: lör 13 sep 2025, 22:20
Lars82 skrev: lör 13 sep 2025, 22:15 Jag får testa. Är det normalt att skivan blir varm när den är ny? Har kört omkring lite och bromsat in jämt från olika farter.
Bromsarna gör om rörelseenergi till värme. Som huvudsakligen hamnar i skivorna. Kör man hård banracing kan skivorna glöda. :-/
Men om du åker några kilometer utan att använda broms överhuvudtaget så ska skivorna förbli svala.
Blir de varma då så har du anliggande broms, antingen pga kärvande kolv eller pga att ok eller belägg inte glider fritt på okhållaren.
#1617778
Har satt dit metallplattorna. Idag när jag skulle ut så lät det som att något låg på. Blev så efter jag hade bromsat in för att svänga höger i en korsning.

Funderar på om jag ska plocka loss ena oket, bort med beläggen och bromsa så kolvarna åker ut en bit. Kan jag lägga på lite bromsvätska på kolvarna eller ska jag använda 5/56 för att smörja innan jag pressar tillbaka kolven igen? Sen upprepa ngr gånger? Ska jag göra nå mer?

Erik Å skrev: lör 13 sep 2025, 22:20
Lars82 skrev: lör 13 sep 2025, 22:15 Jag får testa. Är det normalt att skivan blir varm när den är ny? Har kört omkring lite och bromsat in jämt från olika farter.
Bromsarna gör om rörelseenergi till värme. Som huvudsakligen hamnar i skivorna. Kör man hård banracing kan skivorna glöda. :-/
Men om du åker några kilometer utan att använda broms överhuvudtaget så ska skivorna förbli svala.
Blir de varma då så har du anliggande broms, antingen pga kärvande kolv eller pga att ok eller belägg inte glider fritt på okhållaren.

P#tool är väl gratis el var iaf, har det[…]

Har satt dit metallplattorna. Idag när jag sk[…]

Bra kanal där Erik, här får du en […]

Okej. Jättebra tips. Ska kollas upp. Tack. :p[…]