Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Då detta är en mer generell fråga postar jag tråden här.

Bör man byta P-bromsmotor om ett skruvöra är defekt, skadat eller saknas när allt sitter ihop och uppenbart fungerar som det ska?
Ett argument som skulle säga emot är: Varför börja riva och bryta på saker som fungerar?

Det som talar för ett byte är att då kanske det kan räck att byta motor, packning och skruvar innan oket tar skada?

Om man byter enbart motorn, hur mycket kan det egentligen skilja mellan olika tillverkare/kvalitetsklass?
Det finns motorer från ca 150:- upp till en bra bit över tusenlappen beroende på bilmärke och modell.
Det är ju trots allt "bara" ett plasthus men en elmotor och ställskruv. :-)

Så vad säger ni? Hade ni bytt och i så fall till vad?
StefanN skrev: Igår, 14:14 Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det håller.
Nej det är sant.

Frågan är om det spelar någon roll vilket fabrikat på motor man köper?
Volvo har ju TRW-motorer exempelvis, de är inte gratis.
fjohan82 skrev: Igår, 20:09
Nej det är sant.

Mitt ”öra” på förra bilen (V60 my12) va skadat när jag skulle byta bromsar. Köpte ett bra TRW ex. från bildelsbasen då, tror det kom från en XC70, och nya skruvar och packning

Varför byta, kommer bara bli sämre och så får man byta oket med och inte säkert det havererar nära hemmet heller
Jag har råkat på en bil där ena örat var av men satt i skruven. Limmade örat, satte dit försiktigt (fett på packningen så går motorn lätt dit och dessutom fyller fettet eventuella porer som kan läcka in fukt), drog skruven lite sansat och kompletterade det hela med ett buntband som drog in motorn mot oket. Sitter som berget.
Micce1980 skrev: Idag, 00:12
fjohan82 skrev: Igår, 20:09
Nej det är sant.

Mitt ”öra” på förra bilen (V60 my12) va skadat när jag skulle byta bromsar. Köpte ett bra TRW ex. från bildelsbasen då, tror det kom från en XC70, och nya skruvar och packning

Varför byta, kommer bara bli sämre och så får man byta oket med och inte säkert det havererar nära hemmet heller
Okej, ja det är sant. Ibland brukar ju saker lägga av när det är som minst lämpligt så att säga.

Jag har alltid läsaren med mig men alla har ju inte en sådan.
Problemet är förstås om det kommer in fukt som göra att axeltappen på motorn rostar. Då försvinner de splines som griper in i hylsan på oket och till slut släpper motorn taget. Detta inträffar naturligtvis när belastningen är som störst, alltså när den håller på med att dra åt parkeringsbromsen. Följden blir då att det slutar fungera när hjulet är låst och du kommer inte ur fläcken. Detta innebär också att du inte får av oket så det är svårt att få bort motorn så du kan lossa bromsen manuellt så du kan få bort oket... Tråkig rundgång det där.
apersson850 skrev: Idag, 08:11 Jag har råkat på en bil där ena örat var av men satt i skruven. Limmade örat, satte dit försiktigt (fett på packningen så går motorn lätt dit och dessutom fyller fettet eventuella porer som kan läcka in fukt), drog skruven lite sansat och kompletterade det hela med ett buntband som drog in motorn mot oket. Sitter som berget.
Intressant, ja det kan jag tro att det sitter.
Volvo brukar ha typ 8-12Nm på dessa skruvar, det är typ inget alls. Antar att andra märken har något liknande.
Minns du var du la för fett på packningen, vanligt bromsoksfett som man har på glidpinnarna?
apersson850 skrev: Idag, 21:09 Problemet är förstås om det kommer in fukt som göra att axeltappen på motorn rostar. Då försvinner de splines som griper in i hylsan på oket och till slut släpper motorn taget. Detta inträffar naturligtvis när belastningen är som störst, alltså när den håller på med att dra åt parkeringsbromsen. Följden blir då att det slutar fungera när hjulet är låst och du kommer inte ur fläcken. Detta innebär också att du inte får av oket så det är svårt att få bort motorn så du kan lossa bromsen manuellt så du kan få bort oket... Tråkig rundgång det där.
Det låter illa, inget man vill vara med om.
Visst bör man väl kunna tvätta av i oket där motorn sitter innan ny monteras?
Eller typ bromsrengöring kanske inte går ihop med delarna inne i ett monterat ok?
B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]