Vilket moment ska nedre bulten dras med som håller oket?
Sen undrar jag på själva hållaren som oket sitter i. Den måste väll plockas bort för att byta skivan?
Vilket moment ska bultarna dras med som håller oket på plats. Har hittat det här i boken jag har hemma men vet inte riktigt vilken del som heter vad.
IMG_0602.jpeg (734.4 KiB) Visad 47 gånger
IMG_0633.jpeg (3.1 MiB) Visad 47 gånger
Behöver jag lägga på kopparpasta på glidytorna? Samt baksidan/sidan av bromsklotsarna. Samt silikonfett på glidpinnarna?
Ska jag även ha nån kopparpasta på bultarna eller gänglåsningsmedel?
När jag gör rent kolvarna samt glidpinnarna, ska jg använda något medel? Har rust off spray hemma.
Fungerar det att spraya på bultarna nån dag innan då de får gotta till sig. Tippar på att de sitter rätt hårt.
Många frågor men vill lära mig att byta själv och vill att det ska vara rätt utfört :)
lennarte skrev: ↑Idag, 08:23
Om du gör så mycket vi bromsarna glöm då inte att ta tag ut och titta på och putsa rent/byt kolvarna I oken. Och ta bort rosten. Delarna är inte så förskräckligt dyra, om du inte behöver byta kolvar. Repsatsen till oken (utan kolvar) kostar 50 -70 kr
Ska det hålla en längre tid är det viktigt att ta bort (putsa med slippapper) all rost. Särskilt i spåret där damaskerna sitter och den kanten mellan kolvtätningen och damasken (yttre tätningen). Där kan det vara ordentligt rostigt där.
På min 745-a (rullat över 50000 mil var det ganska mycket jobb, och jag skulle egentligen bytt kolvarna också i ena oket. Men det bör hålla min tid ut, jag plockar isär och smörjer upp bromsarna varje höst (eller vår) Så här såg 2 av mina kolvar ut, borde varit bytta. Men det hade tagit en vecka till (leveranstid) så det fick bli putsa med fint slippapper och e.v bytas senare. Får se nu i höst hur det ser ut, det är ett år sedan bilden togs.
IMG_20241030_100858.jpg