Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lars82
#1616143
Hej! Upplever att frambromsen känns lite anliggande.

Har bendix bromsok. Vad behöver jag göra för att åtgärda det?

Har funderat på att byta skivor och bromsklostsar. Men funderar om det bara är glidpinnarna som bara har kärvat ihop.

Är det glidpinnarna som jag har ringat in?
IMG_0602.jpeg
IMG_0602.jpeg (734.4 KiB) Visad 338 gånger
Vad behöver jag göra för att fixa det?

Sen undrar jag om jag ska byta belägg. Hur lossar jag dom?

IMG_0601.jpeg
IMG_0601.jpeg (3.34 MiB) Visad 338 gånger
IMG_0600.jpeg
IMG_0600.jpeg (3.39 MiB) Visad 338 gånger
Det är på en 740 -90.
#1616153
Jag plockar isär och smörjer glidpinnar, bromsklossar och och kolvarna i oken varje höst när jag byter till vinterdäck. Har man gjort det några gånger tar det inre mer än en timme när man ändå ska ha bort hjulen. Och hjulen rullar så lä, så lätt
Du ser ut att ha problem, det ser väldigt rostigt och slitet ut. Klossarna är så pass slitna att risken för att kolvarna är rostskadade och inte går att pressa tillbaka.
Jag byter klossarna när dom passerat hälften, så går kolvarna aldrig så långt ut.
#1616156
Får börja med att plocka av oket och smörja upp glidpinnarna. Visst är det två st? Vad ska jag smörja med?

Hade tänkt byta skivor och belägg också i samma veva. Men kanske ska börja med att se hur oket och speciellt kolvarna mår. Vad tycker du?
#1616163
Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända oken uppochner på skivan, ett ok i taget. Har distanser (träbitar) att lägga i oken. Trampa på pedalen tills båda kolvarna går mot distanserna. Det räcker att dom går ut en (max) cm. Sedan tar du en liten skruvmejsel och sticker in under gummit så du kan "kränga av" gummit från kolvarna. Inspektera kolvarna, borsta rent kalvarna och slipa rent dom med vatten slippapper (240/320 korn) dränkt i bromsvätska. Är där bara liite rostmarkeringar kan det funka, annars är det renovering med nya kolvar som gäller. Eller byta oken
Oavsett måste alla anläggningsytor smörjas. Där ligger rostfria plåtar mellan ok och klossar, det kan vara rejält rostigt under dom, fila rent. Jag använder kopparpasta på tub på alla ytor där metall möter metall, silikon pasta på pinnarna och silikon spray (300°) under gummitätningarna. Gummi blir slappt om man använder annat än silikon där.

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]