- lör 29 dec 2007, 23:18
#161647
Hade så många så jag kan nog inte ens räkna upp alla, dom flesta märken och modeller avhandlades.
Första Moppen var en Monark/Monarped Sport -62 med Ilo fotväxel (via länkage) som jag skruvade ihop från ingenting då jag var runt 13 år, sen blev det en Puch M50 Racing som tyvärr blev skrotad, sen ett antal HPD med olika motorer. TIll 15 års dan så inköptes en Crescent Saxoped 1136 -59 i väldigt fint skick för 700kr, då ett halvår gått så hade den fått uppleva Sachs, Ilo, Husqvarna, Puch och Zundapp motorer och diverse ombyggnationer. Sen följde ett antal puchar av olika modeller, nån Suzuki och Yamaha, Kreidler, Crescent Compact, Casal, Husqvarna m.m.
Huvudmoppen från att jag var 15,5år fram till 17,5år var dock Zundapp KS50 Supersport -77, hade två stycken och dom fick uppleva det mesta under dom två åren.
En av mopparna jag hade, en Monarped Transportmonarped med Ilo har jag fortfarande kvar, lhar legat bakom huset isärplockad, bara ramen kvar nästan och rostade, tog itu och iaf slipade ner den och slängde på färg för 3 år sedan (då hade den legat runt 15 år) o skruvade ihop den. Ska dock renoveras lite bättre nu i sommar hade jag tänkt.
Ilo har jag en förkärlek till, då på en Monarped 62 och äldre. Har dels Transportmonarpeden nu och en par andra Monarpeder ståendes samt lite annat skrot. (trots att jag nu är 34 år så pysslar jag alltså med moppar :) )
Såhär såg Trnasportmonarpeden ut då jag plockat ihop den sommaren 2004:
http://www.amarace.mine.nu/_pub/monarpe ... d_sida.jpg
Värsta jag råkade ut för under moppetiden var då jag med min Zundapp (toppade runt 80km/h då enligt bilmätare, i verkligheten vet jag inte) och en kompis med Puch Montana (7hk, gick dock mycket sämre än min) for ner till samhället, träffade en annan från en annan by där och så upptäckte vi att polisen var ute, vi for med mopparna bakom en videobutik och gick in där och satte oss, polisen svängde in, gick bak till mopparna och var där ett tag innan dom for. Ingen av oss hade luftfilter så dom kunde ju känna med fingret att det inte var original.
När dom for så satte vi fart, vi två skulle via skogsbilvägar ta oss hem och den andra hem till sig.
När vi precis kom och skulle svänga in på skogsbilvägen så såg vi polisen komma, vi skyndade på i snöyran och dom tog inte efter oss, vilket vi tyckte var märkligt (dock var det nog för att dom trodde vägen var igenbommad i slutet). Iaf, vi tog oss hem helskinnade, ringde den andra kompisen som då berättade att han fått åka varmt hem efter halva vägen, dom tog alltså efter han istället för oss :( Han åkte för trimmet och drevningen på sin Dakota 3000. Så vi hade tur.
Första Moppen var en Monark/Monarped Sport -62 med Ilo fotväxel (via länkage) som jag skruvade ihop från ingenting då jag var runt 13 år, sen blev det en Puch M50 Racing som tyvärr blev skrotad, sen ett antal HPD med olika motorer. TIll 15 års dan så inköptes en Crescent Saxoped 1136 -59 i väldigt fint skick för 700kr, då ett halvår gått så hade den fått uppleva Sachs, Ilo, Husqvarna, Puch och Zundapp motorer och diverse ombyggnationer. Sen följde ett antal puchar av olika modeller, nån Suzuki och Yamaha, Kreidler, Crescent Compact, Casal, Husqvarna m.m.
Huvudmoppen från att jag var 15,5år fram till 17,5år var dock Zundapp KS50 Supersport -77, hade två stycken och dom fick uppleva det mesta under dom två åren.
En av mopparna jag hade, en Monarped Transportmonarped med Ilo har jag fortfarande kvar, lhar legat bakom huset isärplockad, bara ramen kvar nästan och rostade, tog itu och iaf slipade ner den och slängde på färg för 3 år sedan (då hade den legat runt 15 år) o skruvade ihop den. Ska dock renoveras lite bättre nu i sommar hade jag tänkt.
Ilo har jag en förkärlek till, då på en Monarped 62 och äldre. Har dels Transportmonarpeden nu och en par andra Monarpeder ståendes samt lite annat skrot. (trots att jag nu är 34 år så pysslar jag alltså med moppar :) )
Såhär såg Trnasportmonarpeden ut då jag plockat ihop den sommaren 2004:
http://www.amarace.mine.nu/_pub/monarpe ... d_sida.jpg
Värsta jag råkade ut för under moppetiden var då jag med min Zundapp (toppade runt 80km/h då enligt bilmätare, i verkligheten vet jag inte) och en kompis med Puch Montana (7hk, gick dock mycket sämre än min) for ner till samhället, träffade en annan från en annan by där och så upptäckte vi att polisen var ute, vi for med mopparna bakom en videobutik och gick in där och satte oss, polisen svängde in, gick bak till mopparna och var där ett tag innan dom for. Ingen av oss hade luftfilter så dom kunde ju känna med fingret att det inte var original.
När dom for så satte vi fart, vi två skulle via skogsbilvägar ta oss hem och den andra hem till sig.
När vi precis kom och skulle svänga in på skogsbilvägen så såg vi polisen komma, vi skyndade på i snöyran och dom tog inte efter oss, vilket vi tyckte var märkligt (dock var det nog för att dom trodde vägen var igenbommad i slutet). Iaf, vi tog oss hem helskinnade, ringde den andra kompisen som då berättade att han fått åka varmt hem efter halva vägen, dom tog alltså efter han istället för oss :( Han åkte för trimmet och drevningen på sin Dakota 3000. Så vi hade tur.
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 242DL-75 | 244GL-79 | 245GL-88 | 745GL-88