Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Hade så många så jag kan nog inte ens räkna upp alla, dom flesta märken och modeller avhandlades.
Första Moppen var en Monark/Monarped Sport -62 med Ilo fotväxel (via länkage) som jag skruvade ihop från ingenting då jag var runt 13 år, sen blev det en Puch M50 Racing som tyvärr blev skrotad, sen ett antal HPD med olika motorer. TIll 15 års dan så inköptes en Crescent Saxoped 1136 -59 i väldigt fint skick för 700kr, då ett halvår gått så hade den fått uppleva Sachs, Ilo, Husqvarna, Puch och Zundapp motorer och diverse ombyggnationer. Sen följde ett antal puchar av olika modeller, nån Suzuki och Yamaha, Kreidler, Crescent Compact, Casal, Husqvarna m.m.

Huvudmoppen från att jag var 15,5år fram till 17,5år var dock Zundapp KS50 Supersport -77, hade två stycken och dom fick uppleva det mesta under dom två åren.

En av mopparna jag hade, en Monarped Transportmonarped med Ilo har jag fortfarande kvar, lhar legat bakom huset isärplockad, bara ramen kvar nästan och rostade, tog itu och iaf slipade ner den och slängde på färg för 3 år sedan (då hade den legat runt 15 år) o skruvade ihop den. Ska dock renoveras lite bättre nu i sommar hade jag tänkt.

Ilo har jag en förkärlek till, då på en Monarped 62 och äldre. Har dels Transportmonarpeden nu och en par andra Monarpeder ståendes samt lite annat skrot. (trots att jag nu är 34 år så pysslar jag alltså med moppar :) )

Såhär såg Trnasportmonarpeden ut då jag plockat ihop den sommaren 2004:

http://www.amarace.mine.nu/_pub/monarpe ... d_sida.jpg

Värsta jag råkade ut för under moppetiden var då jag med min Zundapp (toppade runt 80km/h då enligt bilmätare, i verkligheten vet jag inte) och en kompis med Puch Montana (7hk, gick dock mycket sämre än min) for ner till samhället, träffade en annan från en annan by där och så upptäckte vi att polisen var ute, vi for med mopparna bakom en videobutik och gick in där och satte oss, polisen svängde in, gick bak till mopparna och var där ett tag innan dom for. Ingen av oss hade luftfilter så dom kunde ju känna med fingret att det inte var original.
När dom for så satte vi fart, vi två skulle via skogsbilvägar ta oss hem och den andra hem till sig.

När vi precis kom och skulle svänga in på skogsbilvägen så såg vi polisen komma, vi skyndade på i snöyran och dom tog inte efter oss, vilket vi tyckte var märkligt (dock var det nog för att dom trodde vägen var igenbommad i slutet). Iaf, vi tog oss hem helskinnade, ringde den andra kompisen som då berättade att han fått åka varmt hem efter halva vägen, dom tog alltså efter han istället för oss :( Han åkte för trimmet och drevningen på sin Dakota 3000. Så vi hade tur.
Användarvisningsbild
av metalmania
Fick en Puch Florida på min 15års dag men den skrotade jag cirka halvår senare (krock). Skaffade en Zundapp istället som trimmades friskt. Blev stoppad 2 gånger samma dag av samma polis som plockade trimmet (drog hem moppen cirka 5km för att sätta på nytt trim) båda gångerna :P Fick sedan tag på en KS100 motor, fick upp moppen i cirka 90km/tim. Hade mycket kul med den. Enda nackdelen att jag fick byta baksving med jämna mellanrum, den blev sned av någon anledning :???:
Användarvisningsbild
av forbo
Under min moppetid så hade jag två stycket Honda MT50 och en Yamaha DT50MX.

Dock var ena Hondan och Yamahan rena skrothögarna.

Första MT5:an var däremot enormt fräsh.

//Fredrik
Användarvisningsbild
av Fraz
Zundapp ks50 -71 12 år gammal

Honda MT5á -91 14 år gammal
Som var grymt snygg med alla tillbehör som då fanns att köpa..
Div trim åkte av och på, den var aldrig orgenal när jag fyllt 15 tills den såldes tre år senare.
Hittar den i bland på kort i olika allbum, och drömmer tillbaka till den gammla goda tiden med finnar och folköl :D
Användarvisningsbild
av Funk
metalmania skrev:Enda nackdelen att jag fick byta baksving med jämna mellanrum, den blev sned av någon anledning :???:
För att inte tala om alla kedjespännare som gick av...

/Thomas
Användarvisningsbild
av ketto
En Yamaha FS1, skitfräsch va den!
Den fick 60cc cylinder och pluggen urborrad, gick som fan!

Och drevad så klart!
av *pettson*
Puch Montana GL som totalrenoverades med Volvos silvermetallic på ramen och antracit gråa på kåpor och tank. Hölls i skick som en MC för att inte väcka misstankar.
Rullade med två kugg drev och pluggen dragen, portad på insug och avgas samt uppfilade och polerade kanaler. Större krök, beräknad dämpare samt mikuni förgasare modell större. Maskinen försågs med höghastighetslager som hade C3 glapp och vevpartiet balanserades. Kolv och stake viktades. Mycket trevlig maskin som inte lät nåt speciellt, inte hade nån direktrespons på gasen. Men som varvade 10500rpm.. Toppfart?.. Tja ingen aning. Mätaren tog slut iallafall.
Blev tagen 3ggr mellan min 15 och 18 års dag. Och alla gångerna fick jag åka igen. Man startade.. rappade på gasen (vilket inte min var snabb på) fann att det inte hände mycket på dom snabba rapparna.. *voila den måste vara original* Ingen provkörde..

Yamaha troligen äldre FS1 från början. Köptes i kartong. Plockades ihop och renoverades totalt. På med ny lack och sen såldes den direkt. Dock hann jag märka att den hade en förmåga att övervarva nåt djävulusiskt. Om du höll full gas och väntade så plötsligt så kom den in i andra andningen och varvade så in i helv..
Provade den bara några km men den gick friskt.. Enda trimförsöket jag hittade vara att nån försökt att borra i den härdade plattan till insuget..
Lacken var en tvåtons cerisrosa metallic med några lager klarlack..
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
Dock hann jag märka att den hade en förmåga att övervarva nåt djävulusiskt. Om du höll full gas och väntade så plötsligt så kom den in i andra andningen och varvade så in i helv..
Min FS1 var lika dan med att tokvarva.Varenda skruv skadade ju loss men det lät ju coolt :D som den var vråltrimmad fast det inte gick så fort :roll: Det där med borrad insugsplatta känner jag igen. :lol:
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Sommarjobbade i tre år till en flong ny MT-5 -92 ,fasen va mil man körde, och luktade sur tvåtaktsavgas i kläderna för jämnan!

Trimmade givetvis inte och tog istället lätt mc kort senare...
av Nenne428
Lite av varje, det roligaste var nog en Husqvarna Silverpil-

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]