Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

batmac skrev:Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.
Tror vi har att göra med en klassisk teslafanatiker. Det spelar ingen roll hur saklig man är. Vi "förstår inte" bara.
Lövet skrev:
batmac skrev:Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.
Tror vi har att göra med en klassisk teslafanatiker. Det spelar ingen roll hur saklig man är. Vi "förstår inte" bara.
Jag förstår att Tesla har mekanisk dörröppning.

Jag förstår dock inte hur det är möjligt att folk ena stunden håller på och sliter och drar i den mekaniska öppningen, men i nästa stund är den gömd och omöjlig att hitta.

Det där går liksom inte ihop.

Det behöver man inte vara särskilt fanatisk för att inse.

Det finns en del grejer jag hade designat annorlunda på Tesla 3/Y.

Panoramataket hade jag struntat i.
Jag hade gärna haft möjlighet att släcka ner skärmen helt, förutom hastighetsmätaren.
Jag hade inte valt ramlösa dörrar.
Jag hade gjort 3:an till en halvkombi.
Och en del annat också.

Jag är inte nämnvärt fanatisk, jag kommer inom kort prova elbil från annan tillverkare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens värld. Den elbilen har max släpvagnsvikt på 2000 kg, alltså klart användbart, och ska ladda kvickt som tusan, tydligen. Lösningen på hur man drar husvagn med elbil, undrade jag?
Sen visar det sig i testet att visst kan den ladda fort, fast inte med så hög effekt som tillverkaren påstår, och så finns det i hela Stockholm två (2!) laddare som klarar av den effekten och den ena gick inte att använda...

Än är det här inte fullt genomfört.
apersson850 skrev:Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens värld. Den elbilen har max släpvagnsvikt på 2000 kg, alltså klart användbart, och ska ladda kvickt som tusan, tydligen. Lösningen på hur man drar husvagn med elbil, undrade jag?
Sen visar det sig i testet att visst kan den ladda fort, fast inte med så hög effekt som tillverkaren påstår, och så finns det i hela Stockholm två (2!) laddare som klarar av den effekten och den ena gick inte att använda...

Än är det här inte fullt genomfört.
Fast det går ju fint att använda de hundratals andra laddare med "nästan" samma effekt som finns. Överlag är kwh-hetsen mest en tidningsprodukt för att de ska ha något att skriva om. I praktiken märker man ingen skillnad om maxeffekten är 250kW eller 300kW för merparten av laddningen sker inte i närheten i den farten ändå.
Ja, det är intressant att titta på hur en laddkurva ser ut.

Det är inte många elbilar som kan utnyttja en 300 kW-laddare under mer än i bästa fall en ytterst liten del av laddfönstret.

Men det börjar komma ut fler och fler bilar som laddar snabbare. Det ställer (ännu) högre krav på laddnätverket för att kunna utnyttjas.

På en 100-milsresa behöver jag ladda i ungefär 90 minuter med min nuvarande bil. Den toppar 205 kW i laddeffekt. På Ionity så är det oftast bilen som begränsar laddhastigheten. På andra laddare kan det vara svårt att nå även den effekten (tänk Tesla med många andra som laddar samtidigt). En fördubbling i laddhastighet sparar i mitt fall 45 minuter. Det är för mig inte direkt kritiskt. Jag vill nog stanna i 30-45 minuter i alla fall på en 100-milsresa.

Det är när du hänger på ett släp / husvagn, speciellt i kyla som det här börjar bli viktigt. Och jag har inte sett hur väl Zeekr hanterar laddning i stark kyla. (ja, jag vet att det inte är så många som behöver ladda när det är kallt på riktigt. :-))
Lövet skrev:Fast det går ju fint att använda de hundratals andra laddare med "nästan" samma effekt som finns. Överlag är kwh-hetsen mest en tidningsprodukt för att de ska ha något att skriva om. I praktiken märker man ingen skillnad om maxeffekten är 250kW eller 300kW för merparten av laddningen sker inte i närheten i den farten ändå.
Så är det, men det ser ju ut som att vi närmar oss. Kikade elbilmagasinets video om Zeekr 7x och den laddar på rätt bra ändå. Toppar på över 400kW på Cirkle K och fortsätter över 350 ganska länge, även uppe på 87% så tuffar den fortfarande på i över 100kW.
batmac skrev:... så tuffar den fortfarande på i över 100kW.
Vilket förstås är bra. Men man måste vara tillräckligt insatt för att förstå att en elbil som påstås ladda med 400 kW gör det nästan aldrig, och om den gör det varar det inte länge. Även om 100 kW är bra effekt är det ungefär som att påstå att toppfarten på en EU-moppe är 180 km/h, fast den gör bara en fjärdedel så länge man inte kör nedför en störtloppsbacke...

På ett annat ställe skrev någon att han på en långresa bara spenderade en minut på laddning. Det var tiden som gick åt för att ansluta och koppla från. Resten av tiden skulle han ändå gå på toa, äta eller något annat, så den räknade han inte. Vilket förstås kan vara helt rätt tänkt.
Men sedan påstod han att om han skulle dra en husvagn med elbilen (något han uppenbarligen inte gjorde - många elbilar kan ju inte ens dra en rimligt stor husvagn) skulle han då behöva ladda dubbelt så ofta och därmed spendera två minuter på laddning. Det stämmer förstås inte, då han varken blir dubbelt så kissnödig eller dubbelt så hungrig bara för att bilen blir det. Alltså blir hela stoppet varannan gång tid som går åt för att ladda och vänta.

Lätt att räkna bort sig där också, i tankarna.
Ja det är inte helt enkelt, för det måste ju vara förståbart. Om laddhastighet öht ska nämnas i marknadsföring kanske snitthastighet i minuter och kW 20-80% är det rimliga, tillsammans med en lite mer verklig förbrukning per mil. Det är väl det där med optimala förhållanden osv som stället till det.
batmac skrev: Idag, 14:53 Ja det är inte helt enkelt, för det måste ju vara förståbart. Om laddhastighet öht ska nämnas i marknadsföring kanske snitthastighet i minuter och kW 20-80% är det rimliga, tillsammans med en lite mer verklig förbrukning per mil. Det är väl det där med optimala förhållanden osv som stället till det.
Marknaden löper ofta linan ut inom juridikens ganska tafatta ramar när det gäller marknadsföring.. Och/men därtill så verkar man alltmer och mer lägga krut på att 'hålla 'etiken' på ett minimum'.. Kanske för att köpare nu för tiden ändå är väldigt benägna att byta märke, så, ingen större vits att anstränga sig för att 'behålla' en kund..
  • 1
  • 453
  • 454
  • 455
  • 456
  • 457

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]