Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1615872
batmac skrev:Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.
Tror vi har att göra med en klassisk teslafanatiker. Det spelar ingen roll hur saklig man är. Vi "förstår inte" bara.
#1615874
Lövet skrev:
batmac skrev:Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.
Tror vi har att göra med en klassisk teslafanatiker. Det spelar ingen roll hur saklig man är. Vi "förstår inte" bara.
Jag förstår att Tesla har mekanisk dörröppning.

Jag förstår dock inte hur det är möjligt att folk ena stunden håller på och sliter och drar i den mekaniska öppningen, men i nästa stund är den gömd och omöjlig att hitta.

Det där går liksom inte ihop.

Det behöver man inte vara särskilt fanatisk för att inse.

Det finns en del grejer jag hade designat annorlunda på Tesla 3/Y.

Panoramataket hade jag struntat i.
Jag hade gärna haft möjlighet att släcka ner skärmen helt, förutom hastighetsmätaren.
Jag hade inte valt ramlösa dörrar.
Jag hade gjort 3:an till en halvkombi.
Och en del annat också.

Jag är inte nämnvärt fanatisk, jag kommer inom kort prova elbil från annan tillverkare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1616013
Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens värld. Den elbilen har max släpvagnsvikt på 2000 kg, alltså klart användbart, och ska ladda kvickt som tusan, tydligen. Lösningen på hur man drar husvagn med elbil, undrade jag?
Sen visar det sig i testet att visst kan den ladda fort, fast inte med så hög effekt som tillverkaren påstår, och så finns det i hela Stockholm två (2!) laddare som klarar av den effekten och den ena gick inte att använda...

Än är det här inte fullt genomfört.
#1616027
apersson850 skrev:Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens värld. Den elbilen har max släpvagnsvikt på 2000 kg, alltså klart användbart, och ska ladda kvickt som tusan, tydligen. Lösningen på hur man drar husvagn med elbil, undrade jag?
Sen visar det sig i testet att visst kan den ladda fort, fast inte med så hög effekt som tillverkaren påstår, och så finns det i hela Stockholm två (2!) laddare som klarar av den effekten och den ena gick inte att använda...

Än är det här inte fullt genomfört.
Fast det går ju fint att använda de hundratals andra laddare med "nästan" samma effekt som finns. Överlag är kwh-hetsen mest en tidningsprodukt för att de ska ha något att skriva om. I praktiken märker man ingen skillnad om maxeffekten är 250kW eller 300kW för merparten av laddningen sker inte i närheten i den farten ändå.
#1616030
Ja, det är intressant att titta på hur en laddkurva ser ut.

Det är inte många elbilar som kan utnyttja en 300 kW-laddare under mer än i bästa fall en ytterst liten del av laddfönstret.

Men det börjar komma ut fler och fler bilar som laddar snabbare. Det ställer (ännu) högre krav på laddnätverket för att kunna utnyttjas.

På en 100-milsresa behöver jag ladda i ungefär 90 minuter med min nuvarande bil. Den toppar 205 kW i laddeffekt. På Ionity så är det oftast bilen som begränsar laddhastigheten. På andra laddare kan det vara svårt att nå även den effekten (tänk Tesla med många andra som laddar samtidigt). En fördubbling i laddhastighet sparar i mitt fall 45 minuter. Det är för mig inte direkt kritiskt. Jag vill nog stanna i 30-45 minuter i alla fall på en 100-milsresa.

Det är när du hänger på ett släp / husvagn, speciellt i kyla som det här börjar bli viktigt. Och jag har inte sett hur väl Zeekr hanterar laddning i stark kyla. (ja, jag vet att det inte är så många som behöver ladda när det är kallt på riktigt. :-))
#1616032
Lövet skrev:Fast det går ju fint att använda de hundratals andra laddare med "nästan" samma effekt som finns. Överlag är kwh-hetsen mest en tidningsprodukt för att de ska ha något att skriva om. I praktiken märker man ingen skillnad om maxeffekten är 250kW eller 300kW för merparten av laddningen sker inte i närheten i den farten ändå.
Så är det, men det ser ju ut som att vi närmar oss. Kikade elbilmagasinets video om Zeekr 7x och den laddar på rätt bra ändå. Toppar på över 400kW på Cirkle K och fortsätter över 350 ganska länge, även uppe på 87% så tuffar den fortfarande på i över 100kW.
  • 1
  • 453
  • 454
  • 455
  • 456
  • 457

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]