Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

På min Alfa jag hade tidigare hade jag ingen kylvätsketenperatur däremot en motoroljetemperatur. Den är ju mer viktig om man ska gasa på lite. Skulle inte termostaten till kylaren öppna sticker oljetempen också.
När navigator flyttade in i klustret framför ratten på många bilar var det ett framsteg (lite beroende på hur det var/är utformat), eftersom, vi har vänstertrafik och inte bör titta alltför mycket åt höger, framförallt inte 'snett nedåt höger'.
Snett nedåt höger bör det vara old-school, dvs stora vred och knappar för stolsvärme, värme, fläkt, etc.. som man snabbt och lätt kan reglera, i bästa fall utan att ens titta..

Att vissa skippat ovanstående lösning och istället satsat i princip allt på en jättestor mittskärm är, mest bara märkligt och beklagligt. Jag tycker dessutom att det är ganska fult, men smaken är ju som baken.
Att istället/också använda projicering på rutan framför ratten, är en god tanke som passar en del, men långt ifrån alla.. Frågan är om det ens är en bra teknik, där teknisk information och verklighet (verklighet, som oftast ändrar sig mest hela tiden) ligger på varann..
I t ex ett stridsflygplan känns tekniken som ett bra komplement, men i en bil för gemene man är jag hyfsat tveksam..

Apropå röststyrning, så lär det väl snart snabbt bli bättre och bättre i o m 'AI'.. Men personligen är jag ändå inget större fan av röststyrning för att t ex öka fläkten ett snäpp.. Och apropå det, en vän har en EC40 och den förstår 'öka fläkten ett snäpp', men säger man 'två snäpp' så får man höra en ursäkt och ombeds omformulera sig..

Motortemperatur (helst både olja och kylvätska) är f ö bra att se snabbt och lätt..!

Vi var förresten å kikade i en Bilia bilhall häromdan.. Där stod en Lync och glänste.. Den hade inga dörrhandtag inuti, utan en elektrisk knapp på varje dörr, som vid tryck öppnade dörren typ 5cm, är det nog tänkt i alla fall, men den lyckades inte varje gång utan fastnade ibland i nåt irriterande mellanläge.. Säkert lagom lätt att 'kalibrera' själv när garantin tagit slut 😜

Jag borde väl egentligen starta en tråd, som får heta nåt i stil med 'Dagens bilar är tokeri' 😇
apersson850 skrev:
joysam skrev:Varvtal motortemp är bara två exempel på helt ointressant info för den som kör sin V70 2.4 med automatlåda mellan hemmet och jobbet 7 km bort.
Kylvätsketemperaturen är av intresse för att enkelt se att termostaten mår som den ska.
Den kan ju tändas upp om tempen är utanför det normala.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dörröppnare var nåt jag störde mig lite på på ID4 också. Elektriskt när man drar i handtaget, men mekaniskt om man drar lite längre. Som passagerare var man tvungen att dra två ggr för att komma ut.
Generellt i många funktioner i nyare bilar tappas mer och mer av känslan av direkt kontroll av bilen. Känns mer som man fjärrstyr den även fast man sitter i den och kör.
Där är något som är tokeri på många elbilar. Dörrhandtag som ligger som en del av dörren och på något sätt ska fällas ut, vikas ut, böjas ut och bara är skit. Speciellt när det är kallt. Och ja, att inte bara ha riktiga handtag på insidan också. Det borde ses som en säkerhetsrisk. Absolut, det finns i bästa fall nåt handtag att dra i som nödlösning undanstoppat... men liksom, varför?
batmac skrev:Där är något som är tokeri på många elbilar. Dörrhandtag som ligger som en del av dörren och på något sätt ska fällas ut, vikas ut, böjas ut och bara är skit. Speciellt när det är kallt. Och ja, att inte bara ha riktiga handtag på insidan också. Det borde ses som en säkerhetsrisk. Absolut, det finns i bästa fall nåt handtag att dra i som nödlösning undanstoppat... men liksom, varför?
Ja, en "flärp" som viks ut när man närmar sig bilen. Jag blir näst intill livrädd att jag ska bryta av den. Är dessutom sjukt oergonomiskt och avigt att ta i och öppna. Nä, tacka vet jag ett gammalt hederlig handtag som jag hade på XC60n och även på nuvarande bil - och även på nästa!
På kylvätsketermometern ser man inte bara om bilen skulle bli för varm (vilket vanligtvis är någorlunda redundant, för det brukar den skrika om ändå) men framför allt när termostaten är sliten och inte stänger som den ska. Har hänt inom en 20-årsperiod för mig, apropå ett inlägg ovan.

Att elbilarna har infällda handtag är förstås en eftergift till att de på grund av drivsystemets egenskaper vill ha så lågt luftmotstånd man kan åstadkomma. Nu är ju infällda handtag ingen nyhet precis. Infördes på Volvos 140-serie 1973. Men då var tanken att det skulle ligga jämt med dörrsidan för att minska skadorna om man råkade stryka till en fotgängare som därför gled längs bilsidan. Samtidigt var det ett ganska rejält handtag ändå.

Head-up-display fick jag i bilen jag råkade köpa förra året. Den var ju begagnad, så det var inte upp till mig att välja. Det tog tre månader innan reptilhjärnan hade vant sig av med att glo där jag alltid har glott, på instrumentbrädan, för att se hur fort det går. Nu tittar jag nästan aldrig efter hastigheten på instrumentbrädan. Tycker head-up är alldeles utmärkt. Min förra bil hade också ett slags head-up, men bara för att påpeka att jag låg nära en bil framför eller höll på att drämma in i den.

Läste att några gett sig på jakt efter VW på grund av deras konstruktion av rattknappar. Har hört andra kritisera dem också som alltför lättpåverkade. Knapparna, alltså.
Även jag har märkt en försämring där, trots att XC90 inte har touchknappar i ratten. Men de mekaniska knapparna är mer utsatta för oavsiktlig aktivering än på XC70:n. Där hände det i princip aldrig att jag råkade trycka av misstag, men den här lösningen på XC90 har jag tryckt på ett antal gånger utan att det var meningen. Händer oftast vid backning med släp, särskilt om släpet är stort och utrymmet litet. Då är det en väldig massa vevande på ratten med uppmärksamheten riktad på något annat och plötsligt har jag ändrat något som inte skulle ändras.
Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag också förbannar det där jävla påfundet med elektriska fönsterhissar.

En rejäl vev är ju helt överlägset.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 joysam, redigerad totalt 0 gånger.
Har elektriska fönsterhissar på min 745-a från -88. Skulle inte för mitt liv vara utan dom. Första bilen vi hade det på var en nästan ny VW Passat -77. Efterföljaren en Passat B4 -96 var en besvikelse (manuella vevar), inte bara fö fönstervevarna . Sedan (2005) köpts en fullutrustad Passat B5 -04 den var kanon, hade haft den än om jag fått bestämma. Hon kör numera sedan 2021 Subaru XV. Alla dessa har haft elektriska vevar,utom då B4-an. Morsans Mitsubishi Lancer -90 också elektriska vevar, den hade frugan ett tag när hon pendlade Halmstad - Jönköping några år runt milleniun skiftet. Sedan turades döttnarna om den när äldsta dottern kört livet ut B20 motorn i farsans gamla 144-72 (manuella vevar), men där var rull bälten både bak och fram (se annan tråd). Den orkade bara 38400 mil.......
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 451
  • 452
  • 453
  • 454
  • 455

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]