När navigator flyttade in i klustret framför ratten på många bilar var det ett framsteg (lite beroende på hur det var/är utformat), eftersom, vi har vänstertrafik och inte bör titta alltför mycket åt höger, framförallt inte 'snett nedåt höger'.
Snett nedåt höger bör det vara old-school, dvs stora vred och knappar för stolsvärme, värme, fläkt, etc.. som man snabbt och lätt kan reglera, i bästa fall utan att ens titta..
Att vissa skippat ovanstående lösning och istället satsat i princip allt på en jättestor mittskärm är, mest bara märkligt och beklagligt. Jag tycker dessutom att det är ganska fult, men smaken är ju som baken.
Att istället/också använda projicering på rutan framför ratten, är en god tanke som passar en del, men långt ifrån alla.. Frågan är om det ens är en bra teknik, där teknisk information och verklighet (verklighet, som oftast ändrar sig mest hela tiden) ligger på varann..
I t ex ett stridsflygplan känns tekniken som ett bra komplement, men i en bil för gemene man är jag hyfsat tveksam..
Apropå röststyrning, så lär det väl snart snabbt bli bättre och bättre i o m 'AI'.. Men personligen är jag ändå inget större fan av röststyrning för att t ex öka fläkten ett snäpp.. Och apropå det, en vän har en EC40 och den förstår 'öka fläkten ett snäpp', men säger man 'två snäpp' så får man höra en ursäkt och ombeds omformulera sig..
Motortemperatur (helst både olja och kylvätska) är f ö bra att se snabbt och lätt..!
Vi var förresten å kikade i en Bilia bilhall häromdan.. Där stod en Lync och glänste.. Den hade inga dörrhandtag inuti, utan en elektrisk knapp på varje dörr, som vid tryck öppnade dörren typ 5cm, är det nog tänkt i alla fall, men den lyckades inte varje gång utan fastnade ibland i nåt irriterande mellanläge.. Säkert lagom lätt att 'kalibrera' själv när garantin tagit slut
Jag borde väl egentligen starta en tråd, som får heta nåt i stil med 'Dagens bilar är tokeri'
