Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag är tveksam.

I landet Sverige älskar makthavarna att beskatta allt, är det inte skatt så är det moms på gärna 25% som ska belastas den enskilde medborgarens surt förvärvade nettolön.
Det gäller fordonsinköp, inköp av däck och andra tillbehör, drivmedel, försäkringar och själva fordonsskatten.

Många vägar utomlands som har vägavgifter ägs av företag, inte på samma sätt som vi har det här hemma där vägar ofta ägs av stat eller kommun.
På vissa håll inför man avgifter till den dag vägen/bron är betald men inför man något här hemma så är det typ för evigt.

Mer logiskt vore att se över 360:- för elbilar, de är tunga och sliter på vägarna.
Ja de är "utsläppsfria" men det har inget med vägslitaget att göra.
fjohan82 skrev:Jag är tveksam.

I landet Sverige älskar makthavarna att beskatta allt, är det inte skatt så är det moms på gärna 25% som ska belastas den enskilde medborgarens surt förvärvade nettolön.
Det gäller fordonsinköp, inköp av däck och andra tillbehör, drivmedel, försäkringar och själva fordonsskatten.

Många vägar utomlands som har vägavgifter ägs av företag, inte på samma sätt som vi har det här hemma där vägar ofta ägs av stat eller kommun.
På vissa håll inför man avgifter till den dag vägen/bron är betald men inför man något här hemma så är det typ för evigt.

Mer logiskt vore att se över 360:- för elbilar, de är tunga och sliter på vägarna.
Ja de är "utsläppsfria" men det har inget med vägslitaget att göra.
360kr i vägskatt kommer att gå upp så snart det är tillräckligt många elbilar. För mig så får det kosta mer om det går till vägunderhåll/bättre vägar.
Det är ju ett märkligt land, jag tycker nog att det är en ansenlig del vi bilägare betalar i skatter och avgifter.

Citat: "– Det är hög tid att bilisterna själva börjar stå för kostnaden när de sliter på vägarna, skriver Dagens Nyheter som stödjer kravet från Timbro."

Jallemet skrev:Det är ju ett märkligt land, jag tycker nog att det är en ansenlig del vi bilägare betalar i skatter och avgifter.

Citat: "– Det är hög tid att bilisterna själva börjar stå för kostnaden när de sliter på vägarna, skriver Dagens Nyheter som stödjer kravet från Timbro."
Det skulle man ju kunna Timbrofiera till vad som helst. "Är det inte dags att (insätt valfri skattefinansierad verksamhet) finansierar egna kostnader ? "

Fotbollsplaner, mödravård, kollektivtrafik...listan kan bli lång..

/Thomas
Det som förvånar mig är att Timbro driver detta stenhårt...

"Timbro ser som sin uppgift att verka för rätten att utforma sitt eget liv, att valfrihet är viktigare än ekonomisk jämlikhet och att politikens makt över människor och företag behöver minska."

Men det är kanske som du säger Funk. Att de vill avskaffa skatter så får man betala själv för skola, sjukvård, vägar, arbetslöshet, försvar osv...
Om vägavgifter hade lett till motsvarande sänkning av skatten vore det ju en sak. Men av erfarenhet vet vi att så sällan, för att inte säga aldrig, blir fallet. Oavsett kulör eller ambitionsnivå hos den innevarande regeringen. Det är snarare både och som är ledstjärnan, i den mån det finns någon.
Sveriges 367 (tror jag det är just nu) myndigheter sliter upp rätt mycket pengar i intern hantering.

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]