Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En volvo s60 2001 2.4t, motorkod: B5244T3
Mil: ca 26000.

En mekaniker som servade bilen misstänkte att det var något fel med kamremmen eftersom det lät konstigt därifrån trots att kamremssattsbyte gjordes för 1500mil sedan. Jag ignorerade det. Motorn dog några dagar efter verkstadsbesöket.

Motorn dog i neutralt läge efter två revvar. Första revven så tyckte jag att den "poppade" ovanligt högljuddt. Andra gången small det så hela staden hörde. Motorn dog som att man släppte på gasen och inga andra oljud lät från motorn. När jag försökte starta den hadde motorn noll kompression i alla cylindrar och kamremmen snurrar med startmotorn som går.

En mekaniker hittade att en centralbult som saknades på en rulle för kamremmen som tydligen ska vara viktig så att vevaxeln och kamremmen ska snurra rätt. Drevet till kamremmen om jag säger rätt.?

Mekanikern som bytte kamremmen säger att bulten inte orsakar tajmingfel och att remmen ändå är spänd.
Kugghjulet på kamaxeln ska vara problemet tydligen. Den har havererat och orsakat motorras.

Kan detta stämma? Kan kugghjulet till någon av kamaxlarna gå sönder men kamremmen och drevet har inga problem 🧐? Jag tycker att en centralbult existerar av en anledning. Jag har endast hört att tajmingfel och kamremshaveri kan orsaka dessa typer av haverier på dessa motorer.

Vad ska jag göra? Tror ny motor är det som behövs :-(
Batterilampan lyser.

Volvo V50 2006 bensin. 13,000 mil. Batterilampan t[…]

Varje gång jag ser en bil tillverkad fö[…]

Ursäkta mig! 2,4 liters motor ej turbo. Enda[…]

Gaspedalen har ingen fysisk kontakt med motorn all[…]