Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sebastian765
En volvo s60 2001 2.4t, motorkod: B5244T3
Mil: ca 26000.

En mekaniker som servade bilen misstänkte att det var något fel med kamremmen eftersom det lät konstigt därifrån trots att kamremssattsbyte gjordes för 1500mil sedan. Jag ignorerade det. Motorn dog några dagar efter verkstadsbesöket.

Motorn dog i neutralt läge efter två revvar. Första revven så tyckte jag att den "poppade" ovanligt högljuddt. Andra gången small det så hela staden hörde. Motorn dog som att man släppte på gasen och inga andra oljud lät från motorn. När jag försökte starta den hadde motorn noll kompression i alla cylindrar och kamremmen snurrar med startmotorn som går.

En mekaniker hittade att en centralbult som saknades på en rulle för kamremmen som tydligen ska vara viktig så att vevaxeln och kamremmen ska snurra rätt. Drevet till kamremmen om jag säger rätt.?

Mekanikern som bytte kamremmen säger att bulten inte orsakar tajmingfel och att remmen ändå är spänd.
Kugghjulet på kamaxeln ska vara problemet tydligen. Den har havererat och orsakat motorras.

Kan detta stämma? Kan kugghjulet till någon av kamaxlarna gå sönder men kamremmen och drevet har inga problem 🧐? Jag tycker att en centralbult existerar av en anledning. Jag har endast hört att tajmingfel och kamremshaveri kan orsaka dessa typer av haverier på dessa motorer.

Vad ska jag göra? Tror ny motor är det som behövs :-(
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är det kugghjulet på kamaxeln som saknar centrumbulten så lär inte den kamaxeln snurra som den ska. En bild på det havererade hjulet skulle hjälpa.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Enda sättet att få svar är nog att ta av remkåpan och titta efter. Spekulation ger sällan rätt svar
Dra runt vevaxeln för hand och känn om det finns någon kompression. Om den ens går att dra runt.
Man kan släppa ner en USB-kamera i tändstiftshålen och se hur kolvar och ventiler ser ut..
PXL_20250818_120746518.jpg
PXL_20250818_120746518.jpg (3.69 MiB) Visad 148 gånger
Den där mutter där nere saknades. Nu hae han lagt tillbaka den och hävdar att den inte kan orsaka problem med kamremmen eller några kugghjul. Det är alltså den muttern som är vid drevet för vevaxeln som saknades.

Jag har svårt att tro att att den inte har bidragit till några problem alls
PXL_20250818_122030297.jpg
PXL_20250818_122030297.jpg (3.09 MiB) Visad 122 gånger
Kugghjulet till vevaxeln ska ha slitits av sig 'själv" med tiden enligt mekanikern.

JAG TROR INTE DET. En centrum bult som saknas borde ha orsakat detta slitage enligt mig. Har man missat centrumbulten på kamremssattsbytet då kommer saker ta skada?
Har man inte bytt oljepump så brukar drevet till kamremmen sitta hårt. Och det finns ingen anledning att dra loss drevet till kamremmen om man bara byter rem. Det är såklart inte bra att muttern saknades, men inte nödvändigtvis ett stort bekymmer heller.

Vad är det för något som slitits?

Har det gjorts någon kontroll av hur vevaxel och kamdrev står i förhållande till varandra?
Kugghjulet på bilden som sitter på vevaxeln har slitits mycket. Den har orsakat motorrraset.

Vet ej. Dem säger att de har tajmat om motorn men fortfarande noll kompression när man startar.
Kuggar på kugghjulet som sitter på drevet och vevaxeln. När vevaxeln har tappat grepp med drevet så snurrar vevaxeln ur sync med kamaxel. Borde ha böjda ventiler nu för att det är en interferens motor
Däck dimensioner

Kanske vore bättre att återbörda l[…]

Kul! Det drar ihop sig! :-D (Tack för pake[…]

Extraljus

Är det någon som har kört med xbb […]

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]