Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vill man ens ha det på en elbil? Där får man ju faktiskt tillbaka energi när man saktar in. Min diesel har ett ECO-läge där man kan få coasting, alltså frirullning. Tämligen värdelöst för det går år diesel för att hålla motorn igång och ofta rullar bilen så långt att man får bromsa på slutet ändå, något som ju inte gör någon nytta alls på en diesel. Bättre då att rulla med motorbromsning och nollförbrukning och inte behöva bromsa mycket, eller alls, på slutet.
Nja, tror du Volvo skulle utvecklat frihjul med 8-steg-aisinlådan och lagt ner hyfsat mycket tid på få till reglerteknik med alla olika modeller och skapa ett eco-läge som valfritt. Frihjul bygger på att du inte bromsar i onödan. Jag ställer mig också tveksam till att motorbroms stryper bränslet till noll, men där är jag mera tveksam.

Vad gäller elbilar har också Volvo utvecklat frihjul och där är det helt klart energivinst. Det kostar alltid energi att omvandla mellan energislag!
På samma sätt tror jag också dieselmotorn mår bättre på tomgång och frihjul än motorbroms. Det är reglerteknisk betydligt lättare att optimera tomgång skulle jag nog tro än betydligt mer varierande motorbroms?
Utveckla frihjul kan inte ha varit svårt. Det kombinerar neutralläge i växellådan med tomgång för motorn. Båda funktionerna finns redan när de börjar. Det enda som behöver utvecklas är en programvara som på kommando (ECO-läge valt) kombinerar de två så länge bilen rullar över en viss hastighet. Svårast var nog att få till visningen av COASTING i ekonometerinstrumentet.

När det gäller motorernas välbefinnande är deras mest naturliga habitat att stå still, för det gör de flesta av dem större delen av tiden. När man stänger av en dieselmotor gör man det genom att sluta spruta in bränsle. Motorbromsning, i de här fallen då definierat som helt uppsläppt gaspedal, sker genom att man inte sprutar in bränsle. Jo, det stryps till noll, så det är samma sak som att stänga av motorn.
För bensinmotorerna stänger man av bränsleinsprutningen och tändningen. Det finns ju inget bränsle att tutta på, så den behöver inte heller vara igång. Även där sker motorbromsning på samma sätt, så för båda motortyperna finns driftsättet redan.

Förvisso får man inte heller i en elbil tillbaka all energi som behövdes för att få upp farten på bilen när man stannar igen. Det finns både rullförluster i bilens mekanik, impedansberoende förluster i elsystemet och laddningsförluster när man återvinner energi. Det man vill undvika, om man ska hushålla med energin så mycket som möjligt, är att behöva bromsa så kraftigt att hjulbromsarna måste träda in. Den värmen som då uppstår får man aldrig tillbaka. Risken för det ökar om man frirullar, oavsett vilken motor man har, eftersom frirullningen tar längre tid på sig. Även med motorbromsning rullar min bil ofta mer än en kilometer efter det att jag släppt gasen. Ännu längre om det råkar luta nedför en aning. Om den då frirullar dessutom blir sträckan mellan gasuppsläpp och tillräckligt låg fart för att exempelvis köra genom en cirkulationsplats så lång att det många gånger är svårt att inse att det är just här jag ska släppa efter om farten ska vara lagom låg när jag kommer till cirkulationen. Vilket leder till bromsning på slutet. En bromsning som förvisso för elbilen fortfarande kan återvinnas om den inte är för kraftig. Med förbränningsmotor enbart är den helt förspilld. Hybrider av olika slag kan återvinna energin om deras motor är kraftig nog, så inte hjulbromsarna behöver slå till i den situationen.
Du håller inte på med reglertiknik förstår jag.
Det är nästan omöjligt att fysikaliskt ta fram en modell för farthållare, ännu svårare blir det naturligtvis med frihjull.
Därför tas dessa parametrar fram empiriskt via körning i olika hastigheter. En lång och komplicerad process.
XC90 USA Köp med motorproblem

Har stiftet gått av och ramlat ner när […]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande […]

Den som löser livslängdsproblemet ho[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Det finns en uppsjö hos Temu när jag goo[…]