- tor 07 aug 2025, 13:20
#1614789
Utveckla frihjul kan inte ha varit svårt. Det kombinerar neutralläge i växellådan med tomgång för motorn. Båda funktionerna finns redan när de börjar. Det enda som behöver utvecklas är en programvara som på kommando (ECO-läge valt) kombinerar de två så länge bilen rullar över en viss hastighet. Svårast var nog att få till visningen av COASTING i ekonometerinstrumentet.
När det gäller motorernas välbefinnande är deras mest naturliga habitat att stå still, för det gör de flesta av dem större delen av tiden. När man stänger av en dieselmotor gör man det genom att sluta spruta in bränsle. Motorbromsning, i de här fallen då definierat som helt uppsläppt gaspedal, sker genom att man inte sprutar in bränsle. Jo, det stryps till noll, så det är samma sak som att stänga av motorn.
För bensinmotorerna stänger man av bränsleinsprutningen och tändningen. Det finns ju inget bränsle att tutta på, så den behöver inte heller vara igång. Även där sker motorbromsning på samma sätt, så för båda motortyperna finns driftsättet redan.
Förvisso får man inte heller i en elbil tillbaka all energi som behövdes för att få upp farten på bilen när man stannar igen. Det finns både rullförluster i bilens mekanik, impedansberoende förluster i elsystemet och laddningsförluster när man återvinner energi. Det man vill undvika, om man ska hushålla med energin så mycket som möjligt, är att behöva bromsa så kraftigt att hjulbromsarna måste träda in. Den värmen som då uppstår får man aldrig tillbaka. Risken för det ökar om man frirullar, oavsett vilken motor man har, eftersom frirullningen tar längre tid på sig. Även med motorbromsning rullar min bil ofta mer än en kilometer efter det att jag släppt gasen. Ännu längre om det råkar luta nedför en aning. Om den då frirullar dessutom blir sträckan mellan gasuppsläpp och tillräckligt låg fart för att exempelvis köra genom en cirkulationsplats så lång att det många gånger är svårt att inse att det är just här jag ska släppa efter om farten ska vara lagom låg när jag kommer till cirkulationen. Vilket leder till bromsning på slutet. En bromsning som förvisso för elbilen fortfarande kan återvinnas om den inte är för kraftig. Med förbränningsmotor enbart är den helt förspilld. Hybrider av olika slag kan återvinna energin om deras motor är kraftig nog, så inte hjulbromsarna behöver slå till i den situationen.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.