Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1613946
Vill man ens ha det på en elbil? Där får man ju faktiskt tillbaka energi när man saktar in. Min diesel har ett ECO-läge där man kan få coasting, alltså frirullning. Tämligen värdelöst för det går år diesel för att hålla motorn igång och ofta rullar bilen så långt att man får bromsa på slutet ändå, något som ju inte gör någon nytta alls på en diesel. Bättre då att rulla med motorbromsning och nollförbrukning och inte behöva bromsa mycket, eller alls, på slutet.
#1613948
Nja, tror du Volvo skulle utvecklat frihjul med 8-steg-aisinlådan och lagt ner hyfsat mycket tid på få till reglerteknik med alla olika modeller och skapa ett eco-läge som valfritt. Frihjul bygger på att du inte bromsar i onödan. Jag ställer mig också tveksam till att motorbroms stryper bränslet till noll, men där är jag mera tveksam.

Vad gäller elbilar har också Volvo utvecklat frihjul och där är det helt klart energivinst. Det kostar alltid energi att omvandla mellan energislag!
#1613952
På samma sätt tror jag också dieselmotorn mår bättre på tomgång och frihjul än motorbroms. Det är reglerteknisk betydligt lättare att optimera tomgång skulle jag nog tro än betydligt mer varierande motorbroms?
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]