Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1614469
Hej!
Denna V70N från 2000 har ett knepigt fenomen.
Den är lättstartad. Går oftast bra ett antal mil (oftast mer än ca 5mil.)
Sedan börjar den "bluddra" och kan gå riktigt dåligt / stanna.
En lösning har varit att med låg växel / höga varv köra vidare med "bludder".
När den stannat har batterispänningen sjunkit till 11-12V.

Först trodde jag att det kunde vara något batteri / laddproblem.
En annan begagnad generator / och ett nytt batteri har inte hjälpt.

Men börjar undra om inte det är något annat.
Kan inte se att denna bil har någon "laddbox" (under framrutan), som nyare Volvo V70 har.

Hur ska man felsöka vidare?
#1614478
Albireo skrev: lör 02 aug 2025, 10:05 Sedan börjar den "bluddra" och kan gå riktigt dåligt / stanna.
Misständer den på nån cylinder alltså..?
Det som det inte finns diagnos på är om någon insprutare är igensatt eller om en tändspole är dålig på högspänningssidan. Borde iofs ge "misfire" men säkert är det inte. Ta ur och kolla stiften när den gått dåligt, blir något sotigare än de andra?
Hur långt har stiften gått? Provat injection cleaner?
Kolla att slangen till map-sensorn inte har vittrat sönder. Det brukar den göra efter 20 år :-)
Är det fortfarande låg spänning med nytt batteri och generator?

Edit: Med fräscht och fulladdat batteri borde man kunna köra minst en timme även om generatorn laddar nada.
Om bluddringsproblemet är bränsle- eller luftrelaterat så borde man rimligen kunna se att "fuel trim"-parametrarna vinglar iväg när problemet uppstår. Förutsatt att man har grejer att läsa från OBD förstås ;-)
Går det att fastslå att problemet är kopplat till en viss cylinder (pga sotigt stift) så är det läge att växla plats på tändspolar och spridare
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1614481
Erik Å skrev:
Albireo skrev: lör 02 aug 2025, 10:05 Sedan börjar den "bluddra" och kan gå riktigt dåligt / stanna.
Misständer den på nån cylinder alltså..?
Det som det inte finns diagnos på är om någon insprutare är igensatt eller om en tändspole är dålig på högspänningssidan. Borde iofs ge "misfire" men säkert är det inte. Ta ur och kolla stiften när den gått dåligt, blir något sotigare än de andra?
Hur långt har stiften gått? Provat injection cleaner?
Kolla att slangen till map-sensorn inte har vittrat sönder. Det brukar den göra efter 20 år :-)
Är det fortfarande låg spänning med nytt batteri och generator?
Instämmer med Erik Å.
På beskrivningen skulle jag kolla tändspolarna. Det kan komma när motorn blivit varm.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1614497
kebabpizza skrev:Men är problemet med låg spänning löst då?
Det är ju troligt att en spole är trasig. Det sitter en spole på vardera tändstift så om det är en spole som behöver bytas så är det ganska enkelt att åtgärda utan att ens mäta dem.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1614755
Det var ändå något som gav känslan att det var generatorn inte gav maximal ström.
När batteriet var fulladdat (hemma) gick den utan problem - ett antal mil - Sedan gick det att "hanka sig fram" men med höga varv på motorn.
Nu är generatorn bytt och fenomenet har inte återkommit (ännu).

Funderar om det kan vara någon diod i generatorn som "gett upp". Den gav ju ändå drygt 13V i laddning. (den nya generatorn ger ca 14V)
Har inte öppnat den "gamla" generatorn, men är det svårt att mäta dioderna på plats? (eller måste dessa först lödas lös?)

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]