Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Denna V70N från 2000 har ett knepigt fenomen.
Den är lättstartad. Går oftast bra ett antal mil (oftast mer än ca 5mil.)
Sedan börjar den "bluddra" och kan gå riktigt dåligt / stanna.
En lösning har varit att med låg växel / höga varv köra vidare med "bludder".
När den stannat har batterispänningen sjunkit till 11-12V.

Först trodde jag att det kunde vara något batteri / laddproblem.
En annan begagnad generator / och ett nytt batteri har inte hjälpt.

Men börjar undra om inte det är något annat.
Kan inte se att denna bil har någon "laddbox" (under framrutan), som nyare Volvo V70 har.

Hur ska man felsöka vidare?
Albireo skrev: Idag, 10:05 Sedan börjar den "bluddra" och kan gå riktigt dåligt / stanna.
Misständer den på nån cylinder alltså..?
Det som det inte finns diagnos på är om någon insprutare är igensatt eller om en tändspole är dålig på högspänningssidan. Borde iofs ge "misfire" men säkert är det inte. Ta ur och kolla stiften när den gått dåligt, blir något sotigare än de andra?
Hur långt har stiften gått? Provat injection cleaner?
Kolla att slangen till map-sensorn inte har vittrat sönder. Det brukar den göra efter 20 år :-)
Är det fortfarande låg spänning med nytt batteri och generator?

Edit: Med fräscht och fulladdat batteri borde man kunna köra minst en timme även om generatorn laddar nada.
Om bluddringsproblemet är bränsle- eller luftrelaterat så borde man rimligen kunna se att "fuel trim"-parametrarna vinglar iväg när problemet uppstår. Förutsatt att man har grejer att läsa från OBD förstås ;-)
Går det att fastslå att problemet är kopplat till en viss cylinder (pga sotigt stift) så är det läge att växla plats på tändspolar och spridare
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Erik Å skrev:
Albireo skrev: Idag, 10:05 Sedan börjar den "bluddra" och kan gå riktigt dåligt / stanna.
Misständer den på nån cylinder alltså..?
Det som det inte finns diagnos på är om någon insprutare är igensatt eller om en tändspole är dålig på högspänningssidan. Borde iofs ge "misfire" men säkert är det inte. Ta ur och kolla stiften när den gått dåligt, blir något sotigare än de andra?
Hur långt har stiften gått? Provat injection cleaner?
Kolla att slangen till map-sensorn inte har vittrat sönder. Det brukar den göra efter 20 år :-)
Är det fortfarande låg spänning med nytt batteri och generator?
Instämmer med Erik Å.
På beskrivningen skulle jag kolla tändspolarna. Det kan komma när motorn blivit varm.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]