Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1614079
Hjulinställning är alltid bra, både för däck, väghållning och bränsleekonomi. För att krångla till det mäts det i grader och minuter. Ett ganska enkelt sätt att kolla är med ett magnetiskt vatten pass med 2 st exakt lika distanser. Sätt distanserna på vattenpasset och passa in det precis över/under utvulkningen på fälgen. Kolla på bubblan och strecket. Är den utanför yttre strecket är det negativ kamber, är den innanför det inre strecket är det positiv camber. En mm på på bubblans rörelse är c:a 10° . Detta är bara ungefärligt, nyare bilar är mer känsliga....
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1614214
Värt att tänka på:
Är länkarmsbussningar eller bussningar på toe-stagen sladdriga kan man mycket väl mäta upp hyfsat rätt toe på stillastående bil medan det blir något helt annat när den rullar.
I synnerhet på en AWD när bakhjulen driver..
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1614242
S6024t skrev: tis 29 jul 2025, 19:47 Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter däcken helt rakt, 255/40-18
Min sliter aldrig snett i vardagslag, 235/40/19.

Däremot med 1700kg husvagn på kroken i 500-600 mil sätter sina spår. Både motorvägar och krokiga/backiga vägar i Norge/Norrland.
Förra året blev det 600 mil, har denna semester hittills kört 480 med vagnen och är inte hemma där den står förvarad än.

Även framdäcken (FWD) slits (dock helt rakt) med 90 i kultryck och fulltankad bil.

Jag börjar tro att det ska vara såhär med dessa förutsättningar, en så kallad produktegenskap.
av abel1
#1614705
Ja mina bak däck höll bara 1.5 sommar...visst va inga märkes däck men ändå.
Denna bussning då? Den orsakar inte camber ?
Screenshot_20250806_100305_Chrome.jpg
Screenshot_20250806_100305_Chrome.jpg (68.19 KiB) Visad 58 gånger
Mina däck
Snapchat-752903153.jpg
Snapchat-752903153.jpg (1.48 MiB) Visad 58 gånger
#1614723
Så där snett blir det inte av att camber är en eller två grader för mycket negativ, måste vara toe som är helt uppåt väggarna fel :-/
Alldeles för mycket toe-out skulle jag gissa. Kanske bara vid acceleration, inbromsning eller sväng, inte nödvändigtvis hela tiden..
Om det inte är så att däcken skrubbar mot innerskärmarna vid maxlast

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]