Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Hjulinställning är alltid bra, både för däck, väghållning och bränsleekonomi. För att krångla till det mäts det i grader och minuter. Ett ganska enkelt sätt att kolla är med ett magnetiskt vatten pass med 2 st exakt lika distanser. Sätt distanserna på vattenpasset och passa in det precis över/under utvulkningen på fälgen. Kolla på bubblan och strecket. Är den utanför yttre strecket är det negativ kamber, är den innanför det inre strecket är det positiv camber. En mm på på bubblans rörelse är c:a 10° . Detta är bara ungefärligt, nyare bilar är mer känsliga....
Användarvisningsbild
av Erik Å
Värt att tänka på:
Är länkarmsbussningar eller bussningar på toe-stagen sladdriga kan man mycket väl mäta upp hyfsat rätt toe på stillastående bil medan det blir något helt annat när den rullar.
I synnerhet på en AWD när bakhjulen driver..
S6024t skrev: tis 29 jul 2025, 19:47 Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter däcken helt rakt, 255/40-18
Min sliter aldrig snett i vardagslag, 235/40/19.

Däremot med 1700kg husvagn på kroken i 500-600 mil sätter sina spår. Både motorvägar och krokiga/backiga vägar i Norge/Norrland.
Förra året blev det 600 mil, har denna semester hittills kört 480 med vagnen och är inte hemma där den står förvarad än.

Även framdäcken (FWD) slits (dock helt rakt) med 90 i kultryck och fulltankad bil.

Jag börjar tro att det ska vara såhär med dessa förutsättningar, en så kallad produktegenskap.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]