Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MikaelD
Hej.

Har sökt på forumet om det står något skrivet om någon som har haft problem med bromsbelägg som ligger an mot skivan bak. Jag hade loss skivan samt ok för ca 1 vecka sedan för att justera/kolla på handbromsbackarna och efter detta har beläggen bak legat an lite på den sida som jag fixade med (vänster bak). Det är inte mycket utan bara så att skivorna är varma när jag stannar och att all gammal rost som var på dem är helt borta nu (bra i och för sig :) ). Höger bromsskiva är inte lika varm som den vänstra men det är varm den också, det känns inte som jag kör så hårt att skivorna bak skall bli så varma. När jag hade isär oket samt tog bort beläggen och testade kolvarna tyckte jag inte att den yttre kolven gick tillbaka helt utan kärvade lite, går det att smörja upp denna utan att ta isär/ta lös hela oket? Eller kan det vara så att jag skall försöka banka in skivan lite längre till på navet?

Tacksam för alla svar.

/Mikael
av Uninium
Du kan använda en spruta och trycka in bromsvätska genom damasken till kolven och motionera,eller så kostar du på dig ett byte då biltema tar 499kr för ett nytt..Men byt bägge isåfall.
Användarvisningsbild
av MikaelD
Då börjar jag med att spruta in bromsvätska genom damasken eftersom de ser hela ut, annars är ju inte 499:- så blodigt det heller (eller 1000:- för bägge). Glömde skriva att det rör sig om en V70 -99 men jag hantar att det rör sig om samma typ av ok till de flesta bilar inom denna del av forumet.
av commodore68
Ta och spruta in ATF-olja istället för bromsvätska, brukar funka bättre!!!
av *pettson*
commodore68 skrev:Ta och spruta in ATF-olja istället för bromsvätska, brukar funka bättre!!!
Det gör det säkert... ett tag. Det är en mineralolja (om du inte hittat 100% vegitabilisk..) och mineral gör att packningarna sväller.
av sm7ovk
När du fått in lite olja så kan du lätt motionera dem genom att stoppa in två plattjärn mellan varje kloss och skiva, trycka till på bromsen så att järnen kläms fast och sedan (utan att någon trycker på bromsen) bända på det ena järnet. Bänd därefter på det andra, då kommer motsatta klossen att åka in. Bänd på första järnet igen och så vidare. Upprepa ett par gånger. De nya V70 har bara en kolv och då flyttar sig klossarna dubbelt så mycket. Själv tror jag att det är mycket bättre, har i varje fall ännu inte haft problem med min V70N som de jag har med min V70-97a. Dessutom rostar det bra där klossarna skall röra sig så det underlättar inte...
Kom på att besiktningen ofta tittar efter olja vid bromsoken - läcker din olja ut så kan de tro att du har läckage och underkänna...
Hälsningar
Jens
Användarvisningsbild
av MikaelD
Har nu fixat till både bromsoken så att de fungerar bra samt även handbromsen. Handbromsen ligger nu inte på och det tar bra när ja använder den, den är dessutom uppsmörjd så jag slipper klonket innan den släpper. Bromsarna tar fint nu, tidigare var det en del rost på bromskivorna bak men denna är snart bort., eftersom skivorna inte blir alls lika varma som tidigare verkar de inte ligga an mot beläggen heller. Bromsoken var rejält fast i oken men med kanyl, spruta och bromsolja samt motion av oken blev det bra. Hoppas bara att besiktningsgubben kommer att tycka detsamma.

Tack alla för hjälpen, ett mycket bra forum detta tycker jag.

/Mikael
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, tänkte göra samma som ovan; motionera oken bak. Men har jag fattat rätt, så länge man inte trycker på bromspedalen så är det säkert att tvinga isär oket, i alla fall en sida av skivan i taget?

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]