NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1613874
Hej,
Har en C30 1.6D 2007 som har ett problem med att laddtrycket försvinner efter en tids körning. Löser sig alltid med en snabb omstart men börjar lessna på den workarounden nu. Det räcker alltså att stanna, stänga av tändningen helt och sen starta igen så fungerar allt som det ska ett tag framöver.

Ett typfall är att man ligger på motorvägen och sen släpper gasen och liksom motorbromsar ner lite i fart innan en avfart, då tappar man nästan alltid turbon. Kan även hända om man ligger med farthållare en stund och det märkt direkt för den blir något överjävligt trött utan laddtrycket.

Jag misstänker magnetventilen men har ärligt talat lite dålig koll på dieselmotorer, finns det något annat där som kan strula som jag borde kolla på?

Om det är magnetventilen, var sitter den och hur svårt är det att byta? Hade en S60 förut och där var det inga konstigheter att byta på.

Tack på förhand!
#1614047
Inte alltid för mig som motorlampan tänder sig. Det behöver uppkomma samma fel sju gånger i rad har jag för mig innan motorlampan tänder sig. Då kanske du redan stängt av bilen och den börjar räkna om. koden ligger nog där i alla fall, utan att tända motorlampan. Byta EGR går att göra för ca 600sek om man gör arbetet själv. då får man en lågpris med kort livslängd. en om året slukade min. (ca 2000 mil)
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]