Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Okalettos skrev: tis 22 jul 2025, 18:22 Angående packningsutrymme kan man nog starta en tråd, som blir nästan lika lång som denna 😇..
Lastning av bananlådor kan vara en bra jämförelse, men framförallt mest rolig kanske.. Och ungefär detsamma angående volym (som säger ganska lite, beroende på)..
Allt beror ju på vad och hur mycket man lastar.. Och hur duktig man är på att stuva.. Och om man vill kunna använda backspegeln.. Och/eller om man tänkt sova bekvämt i bilen nån gång, vilket jag själv gör ett par nätter varje sommar 😇..
... och hur man skattar säkerheten om man krockar eller rullar runt med bilen. Det funderar jag mest på nästan.
apersson850 skrev: Igår, 11:55
toppo skrev:Som sagt den rymmer 543 liter och är därmed större än Volvo XC60 och snudd på samma som Volvo V90...
Det där är inte sant, eller rättare sagt är det en sanning med modifikation. De där lastvolymerna räknas bara upp till ryggstödskanten på baksätet, inte upp till taket. Men kombibilar lastar man upp till taket när man behöver, och det taket slår man i mycket tidigare i en ID.4 GTX än i en XC60, där den sistnämnda ändå är dålig jämfört med en XC90, som är dålig jämfört med en XC70. XC70 är rakare baktill än XC90, även om det inte finns någon lika utrymmeseffektivt hos Volvo som 945 längre.

Därav är bagagevolymen enligt ISO V215 den som är intressant, men den som du refererar till är enligt ISO V211.
Det här märks när man lastar fysiska ting, inte bara luft. Exempelvis har Tesla Model Y ett lastutrymme med fällda säten (mätt upp till taket då) på 2158 liter. Motsvarande siffra för XC60 är 1395. Model Y är enorm i jämförelse.
Men när man sedan, som Teknikens Värld ofta gör, provar utrymmet i praktiken genom att fylla det med läskbackar går det in 39 sådana i Volvon men 35 i Teslan. Då är det ändå den nyare modellen med höjt tak. Den förra fick inte in mer än 31 backar.
ID.4 GTX har med samma förutsättningar 1575 liter och lastar 34 backar. Nästan lika många som den till synes mycket större Teslan men en bra bit under vad som går i XC60.

Multiplicerar man bara ihop måtten från instruktionsboken (längd, bredd, höjd) för XC60 rymmer den 850 liter bakom baksätet. XC90 med motsvarande mått 1190 liter.
Det är bra att jämföra siffror. Packa läskbackar är ju ett bra sätt att jämföra, men jag tycker VDA-liter är bättre eftersom jag sällan kör runt med läskbackar eller flyttlådor. Tesla använder sig inte av VDA-liter utan av amerikansk standard (upp till taket och med mindre klossar) varför jämförelsen med Model Y inte stämmer. Om man mäter Volkswagen ID4 enligt samma standard rymmer den 858 liter, mot Model Y’s 854 liter. De är alltså lika stora trots att Model Y anses vara en storlastare, och då ska man komma ihåg att en stor del av Model Y’s utrymme är under golvet, vilket jag tycker är ganska opraktiskt om man har med sig exempelvis barnvagn, mot ID4 där allt är ovan golvet.

Sammanfattningsvis: Model Y är inte enorm i jämförelse med sina konkurrenter, ID4 är inte mindre än sina konkurrenter. Båda dessa och andra mellanklass-SUVar eller stora kombis är bra familjebilar då de rymmer mycket i bagaget.
  • 1
  • 443
  • 444
  • 445
  • 446
  • 447

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]