Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1613718
Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna i främre läget. Men liter säger ju inte så mycket ändå, och är väl dessutom bara upp till hatthyllan. En V/XC70 lastar bara 575 liter men tack vare utformningen och allt utrymme ovanför hatthyllan så kommer man ju inte i närheten med ID4, ID7 eller t.ex Passat heller.

Men att den är liten invändigt behöver kanske inte heller bara avser bagaget :-)
#1613721
batmac skrev: Igår, 01:09 Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna i främre läget. Men liter säger ju inte så mycket ändå, och är väl dessutom bara upp till hatthyllan. En V/XC70 lastar bara 575 liter men tack vare utformningen och allt utrymme ovanför hatthyllan så kommer man ju inte i närheten med ID4, ID7 eller t.ex Passat heller.

Men att den är liten invändigt behöver kanske inte heller bara avser bagaget :-)
Jag tror 99% av alla med ID7 Tourer kör runt med stolarna i bakre läget, då rymmer den 545 liter mot ID4 543 liter upp till insynskyddet. Att ID7 Tourer är stor stämmer men det är huvudsakligen ett djupt bagage, och sen köper de flesta stora kombis utan att jämföra. Båda är fina bilar och naturligtvis kan man behöva en ID7 Tourer, men ID4 är inte en liten bil, då har man inte testat den.
#1613733
Just ID.4 GTX har jag alltså erfarenhet av att packa i, då dottern har en sådan. Med två barn och en hund och iväg några dagar är det ett jädra pussel att få med sig det som ska med. Det var så de lämnade en del prylar tillfälligt hos oss för de skulle ha med några andra till slutdestinationen.
Nu jämför jag givetvis med våra XC70 och XC90 och då är ID.4 GTX rent ynklig.
#1613767
apersson850 skrev: Igår, 10:29 Just ID.4 GTX har jag alltså erfarenhet av att packa i, då dottern har en sådan. Med två barn och en hund och iväg några dagar är det ett jädra pussel att få med sig det som ska med. Det var så de lämnade en del prylar tillfälligt hos oss för de skulle ha med några andra till slutdestinationen.
Nu jämför jag givetvis med våra XC70 och XC90 och då är ID.4 GTX rent ynklig.
Låter osannolikt, har ni hundbur eller glömde ni lyfta ur det dubbla golvet? Som sagt den rymmer 543 liter och är därmed större än Volvo XC60 och snudd på samma som Volvo V90, så det blir lite larvigt att hävda att den är ynklig. Självklart är XC90 större men det är ju en mycket större bil. ID4 är en bra familjebil, inga problem att åka på en månads familjesemester med den liksom Volvo XC60 eller liknande familjebilar.
#1613769
Angående packningsutrymme kan man nog starta en tråd, som blir nästan lika lång som denna 😇..
Lastning av bananlådor kan vara en bra jämförelse, men framförallt mest rolig kanske.. Och ungefär detsamma angående volym (som säger ganska lite, beroende på)..
Allt beror ju på vad och hur mycket man lastar.. Och hur duktig man är på att stuva.. Och om man vill kunna använda backspegeln.. Och/eller om man tänkt sova bekvämt i bilen nån gång, vilket jag själv gör ett par nätter varje sommar 😇..
#1613775
toppo skrev: ..så det blir lite larvigt att hävda att den är ynklig
Men den är ju det, jämförelsevis. Du kan ju inte bara ta påståendet ur sitt sammanhang. Jämfört med andra bilar i klassen (som du själv nämner) har den ju inte sämre utrymmen, men även dessa bilar skulle ju falla bort om man idag har en XC70 och XC90 och letar efter en bil att ersätta en eller båda med. ID7 skulle också göra det, för den är klappkass på att vara kombi om man ska vara hård. Allt den extra längden har ju hamnat i baksätet. Nästan, den har som du säger lite djupare bagage jämfört med ID4. Letar man el-ersättare till en XC70 kommer man överlag få det jobbigt, det är väl typ en buzz cargo då :-D

Problemet är inte heller nödvändigtvis antalet liter, utan vad som går att lasta ovanför det. Men även formen spelar in. Djupare bagage är en fördel när man har lite större hund. Vi kommer inte kunna göra oss av med vår XC70 trots att vi tog en tourer, för bagaget är för litet. Valet föll på tourer pga att leasingkostnaden skillde 85kr/månad, vi får då en torkare bak, lite extra lastutrymme, snyggare bil (enligt mig) och den dagen vi bara har en hund kvar så kanske vi kan dumpa XC70.

Nu valde vi inte ID7 pga lastutrymme öht, utan för att vi tyckte det var en bra, bekväm bil. Kanske framför allt jag som är så stor. Enyaq, ID4 och Tavascan föll oss inte i smaken. Men det är klart det är trevligt med en kombi också.
#1613788
batmac skrev: Igår, 19:25
toppo skrev: ..så det blir lite larvigt att hävda att den är ynklig
Men den är ju det, jämförelsevis. Du kan ju inte bara ta påståendet ur sitt sammanhang. Jämfört med andra bilar i klassen (som du själv nämner) har den ju inte sämre utrymmen, men även dessa bilar skulle ju falla bort om man idag har en XC70 och XC90 och letar efter en bil att ersätta en eller båda med. ID7 skulle också göra det, för den är klappkass på att vara kombi om man ska vara hård. Allt den extra längden har ju hamnat i baksätet. Nästan, den har som du säger lite djupare bagage jämfört med ID4. Letar man el-ersättare till en XC70 kommer man överlag få det jobbigt, det är väl typ en buzz cargo då :-D

Problemet är inte heller nödvändigtvis antalet liter, utan vad som går att lasta ovanför det. Men även formen spelar in. Djupare bagage är en fördel när man har lite större hund. Vi kommer inte kunna göra oss av med vår XC70 trots att vi tog en tourer, för bagaget är för litet. Valet föll på tourer pga att leasingkostnaden skillde 85kr/månad, vi får då en torkare bak, lite extra lastutrymme, snyggare bil (enligt mig) och den dagen vi bara har en hund kvar så kanske vi kan dumpa XC70.

Nu valde vi inte ID7 pga lastutrymme öht, utan för att vi tyckte det var en bra, bekväm bil. Kanske framför allt jag som är så stor. Enyaq, ID4 och Tavascan föll oss inte i smaken. Men det är klart det är trevligt med en kombi också.
Påståendet som jag framför allt vände mig emot var att ”ID4 är väldigt liten inuti” och det är direkt felaktigt. Bara för att det finns ännu större bilar är den inte liten, normalt sett jämför man ju med bilar i samma storleksklass och man kan till och med jämföra med moderna kombis och konstatera att ID4 är lika stor. Nu hoppade jag kanske in i tråden i fel tidpunkt, om apersson850 syftade på att han letade ersättare till sin XC90 förstår jag att ID4 eller ID7 inte räcker till. Då finns ju EX90, eller ID Buzz för honom.

Jag håller med om att ID7 Tourer inte heller är särskilt stor i förhållande till yttermåtten, jag är därför fascinerad över att den säljer så bra tack vare bagageutrymmet. Grattis till ett bra bilköp, du kommer bli nöjd! Det låter som att du har valt en bil som du kommer trivas i, jag trivs ypperligt i min ID4 som uppfyller min familjs behov :-)
#1613789
toppo skrev:
batmac skrev: Igår, 19:25
toppo skrev: ..så det blir lite larvigt att hävda att den är ynklig
Men den är ju det, jämförelsevis. Du kan ju inte bara ta påståendet ur sitt sammanhang. Jämfört med andra bilar i klassen (som du själv nämner) har den ju inte sämre utrymmen, men även dessa bilar skulle ju falla bort om man idag har en XC70 och XC90 och letar efter en bil att ersätta en eller båda med. ID7 skulle också göra det, för den är klappkass på att vara kombi om man ska vara hård. Allt den extra längden har ju hamnat i baksätet. Nästan, den har som du säger lite djupare bagage jämfört med ID4. Letar man el-ersättare till en XC70 kommer man överlag få det jobbigt, det är väl typ en buzz cargo då :-D

Problemet är inte heller nödvändigtvis antalet liter, utan vad som går att lasta ovanför det. Men även formen spelar in. Djupare bagage är en fördel när man har lite större hund. Vi kommer inte kunna göra oss av med vår XC70 trots att vi tog en tourer, för bagaget är för litet. Valet föll på tourer pga att leasingkostnaden skillde 85kr/månad, vi får då en torkare bak, lite extra lastutrymme, snyggare bil (enligt mig) och den dagen vi bara har en hund kvar så kanske vi kan dumpa XC70.

Nu valde vi inte ID7 pga lastutrymme öht, utan för att vi tyckte det var en bra, bekväm bil. Kanske framför allt jag som är så stor. Enyaq, ID4 och Tavascan föll oss inte i smaken. Men det är klart det är trevligt med en kombi också.
Påståendet som jag framför allt vände mig emot var att ”ID4 är väldigt liten inuti” och det är direkt felaktigt. Bara för att det finns ännu större bilar är den inte liten, normalt sett jämför man ju med bilar i samma storleksklass och man kan till och med jämföra med moderna kombis och konstatera att ID4 är lika stor. Nu hoppade jag kanske in i tråden i fel tidpunkt, om apersson850 syftade på att han letade ersättare till sin XC90 förstår jag att ID4 eller ID7 inte räcker till. Då finns ju EX90, eller ID Buzz för honom.

Jag håller med om att ID7 Tourer inte heller är särskilt stor i förhållande till yttermåtten, jag är därför fascinerad över att den säljer så bra tack vare bagageutrymmet. Grattis till ett bra bilköp, du kommer bli nöjd! Det låter som att du har valt en bil som du kommer trivas i, jag trivs ypperligt i min ID4 som uppfyller min familjs behov :-)
Båda de bilarna känns ju oväntat små i bagageutrymmena jmf med Tesla Y.

Baksätet i ID7 är ju mycket rymligare än Tesla Y.

Men ingen av dem är ju ynkliga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1613814
toppo skrev:Som sagt den rymmer 543 liter och är därmed större än Volvo XC60 och snudd på samma som Volvo V90...
Det där är inte sant, eller rättare sagt är det en sanning med modifikation. De där lastvolymerna räknas bara upp till ryggstödskanten på baksätet, inte upp till taket. Men kombibilar lastar man upp till taket när man behöver, och det taket slår man i mycket tidigare i en ID.4 GTX än i en XC60, där den sistnämnda ändå är dålig jämfört med en XC90, som är dålig jämfört med en XC70. XC70 är rakare baktill än XC90, även om det inte finns någon lika utrymmeseffektivt hos Volvo som 945 längre.

Därav är bagagevolymen enligt ISO V215 den som är intressant, men den som du refererar till är enligt ISO V211.
Det här märks när man lastar fysiska ting, inte bara luft. Exempelvis har Tesla Model Y ett lastutrymme med fällda säten (mätt upp till taket då) på 2158 liter. Motsvarande siffra för XC60 är 1395. Model Y är enorm i jämförelse.
Men när man sedan, som Teknikens Värld ofta gör, provar utrymmet i praktiken genom att fylla det med läskbackar går det in 39 sådana i Volvon men 35 i Teslan. Då är det ändå den nyare modellen med höjt tak. Den förra fick inte in mer än 31 backar.
ID.4 GTX har med samma förutsättningar 1575 liter och lastar 34 backar. Nästan lika många som den till synes mycket större Teslan men en bra bit under vad som går i XC60.

Multiplicerar man bara ihop måtten från instruktionsboken (längd, bredd, höjd) för XC60 rymmer den 850 liter bakom baksätet. XC90 med motsvarande mått 1190 liter.
  • 1
  • 442
  • 443
  • 444
  • 445
  • 446

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]