Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1613849
Okalettos skrev: tis 22 jul 2025, 18:22 Angående packningsutrymme kan man nog starta en tråd, som blir nästan lika lång som denna 😇..
Lastning av bananlådor kan vara en bra jämförelse, men framförallt mest rolig kanske.. Och ungefär detsamma angående volym (som säger ganska lite, beroende på)..
Allt beror ju på vad och hur mycket man lastar.. Och hur duktig man är på att stuva.. Och om man vill kunna använda backspegeln.. Och/eller om man tänkt sova bekvämt i bilen nån gång, vilket jag själv gör ett par nätter varje sommar 😇..
... och hur man skattar säkerheten om man krockar eller rullar runt med bilen. Det funderar jag mest på nästan.
#1613852
apersson850 skrev: ons 23 jul 2025, 11:55
toppo skrev:Som sagt den rymmer 543 liter och är därmed större än Volvo XC60 och snudd på samma som Volvo V90...
Det där är inte sant, eller rättare sagt är det en sanning med modifikation. De där lastvolymerna räknas bara upp till ryggstödskanten på baksätet, inte upp till taket. Men kombibilar lastar man upp till taket när man behöver, och det taket slår man i mycket tidigare i en ID.4 GTX än i en XC60, där den sistnämnda ändå är dålig jämfört med en XC90, som är dålig jämfört med en XC70. XC70 är rakare baktill än XC90, även om det inte finns någon lika utrymmeseffektivt hos Volvo som 945 längre.

Därav är bagagevolymen enligt ISO V215 den som är intressant, men den som du refererar till är enligt ISO V211.
Det här märks när man lastar fysiska ting, inte bara luft. Exempelvis har Tesla Model Y ett lastutrymme med fällda säten (mätt upp till taket då) på 2158 liter. Motsvarande siffra för XC60 är 1395. Model Y är enorm i jämförelse.
Men när man sedan, som Teknikens Värld ofta gör, provar utrymmet i praktiken genom att fylla det med läskbackar går det in 39 sådana i Volvon men 35 i Teslan. Då är det ändå den nyare modellen med höjt tak. Den förra fick inte in mer än 31 backar.
ID.4 GTX har med samma förutsättningar 1575 liter och lastar 34 backar. Nästan lika många som den till synes mycket större Teslan men en bra bit under vad som går i XC60.

Multiplicerar man bara ihop måtten från instruktionsboken (längd, bredd, höjd) för XC60 rymmer den 850 liter bakom baksätet. XC90 med motsvarande mått 1190 liter.
Det är bra att jämföra siffror. Packa läskbackar är ju ett bra sätt att jämföra, men jag tycker VDA-liter är bättre eftersom jag sällan kör runt med läskbackar eller flyttlådor. Tesla använder sig inte av VDA-liter utan av amerikansk standard (upp till taket och med mindre klossar) varför jämförelsen med Model Y inte stämmer. Om man mäter Volkswagen ID4 enligt samma standard rymmer den 858 liter, mot Model Y’s 854 liter. De är alltså lika stora trots att Model Y anses vara en storlastare, och då ska man komma ihåg att en stor del av Model Y’s utrymme är under golvet, vilket jag tycker är ganska opraktiskt om man har med sig exempelvis barnvagn, mot ID4 där allt är ovan golvet.

Sammanfattningsvis: Model Y är inte enorm i jämförelse med sina konkurrenter, ID4 är inte mindre än sina konkurrenter. Båda dessa och andra mellanklass-SUVar eller stora kombis är bra familjebilar då de rymmer mycket i bagaget.
#1613953
Den källa jag hittade påstod att även Model Y var mätt enligt VDA-liter, men de kan ju ha fel, förstås.
Det finns dessutom ett antal olika europeiska standarder för hur utrymmet ska mätas, där framför allt höjden skiljer.
När jag lastar så mycket att storleken på bagageutrymmet har betydelse är det mycket större klumpar än de enlitersklossar som VDA använder. Verktygslåda, kameraväska, fällbar stol, förtält, laserskrivare/kopiator och andra större och ofta fyrkantiga ting kräver både bredd och takhöjd för att gå att lasta rimligt.

XC90:n jag har nu köpte jag av en slump, men när jag köpte bil överlagt förra gången ratade jag XC60 för att den var för liten i bagageutrymmet. Blev en XC70 i stället den gången.

Jo, ID.4 GTX förtjänar epitetet ynklig på grund av att det bagageutrymme som till att börja med verkar fullt rimligt helt förstörs av den hårt nedtryckta taklinjen och dessutom har den en ynklig släpvagnsvikt.
Särskilt det sistnämnda är en vanlig sjuka hos elbilar.
#1613968
ID4 har dessutom ett ganska stort utrymme under golvet. Fast om du enbart har XC90 som referens hjälper inte det. Jag packar oftast mat/shopping-kassar. På semestern är mjuka väskor lämpligt. Körde en ID4 i jobbet också, packat fullt med verktyg, brandsläckare, hjälm och smått och gott, inga problem.
#1613974
XC70 är mindre i baksätet än en VW ID4, exempelvis benutrymmets längd. Gör det XC70 till en ynklig bil?

Det är ett minst sagt udda sätt att använda ordet.
#1613976
Med tanke på att golfklass är normen när det gäller storlek i Europa så blir den här diskussionen rätt intressant.

Jag kör själv omrking i en XC90. Då har vi två hundar och rätt aktivt friluftsliv, dvs. skidor och diverse fritidsprylar ska med. Det är rätt skönt att slippa prioritera vid packning.

Jag tror att jag skulle kunna få det att fungera med en ID4. Om jag vill.
#1613977
Lövet skrev:Gör det XC70 till en ynklig bil?
Hela bilen, nej, men baksätet i förhållande till bilens storlek? Absolut.
Lövet skrev:Det är ett minst sagt udda sätt att använda ordet.
Att kalla hela bilen ynklig pga specifika tillkortakommanden möjligen, men att kalla t.ex bagage eller dragvikt ynkligt är väl inte nödvändigtvis fel? Värd beklagande pga sin litenhet.

Men det är ju skitsamma alltihop. Det vi kan konstatera att det är en för liten bil för en och en kanonbil för en annan
#1613990
Ska man hårdra det finns det två sorters bilköpare/-användare. De som kör omkring med en massa "grejer", och de som inte gör det.
De med "grejerna" kör aldrig i parkeringshus, fickparkerar inte i större städers centrum utan har alltid gott om plats på gården hemma eller på fotbollsplansstora parkeringsytor där de köper matjord från pall eller ved i stjälpt mått.
  • 1
  • 443
  • 444
  • 445
  • 446
  • 447

Har du en extra luftnippel? Om detta är falle[…]

Hejsan Mina Dimljus bak har av någon Of&ou[…]

V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]