Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1613627
Hej!
Detta gäller en V70 2.5 AWD från 2005
Däcken som sitter på, är 225x17" (vilket inte var original på denna bil - tror jag)
Min fundering är - Varför nöts däcken fram - mer på utsidan och bak rejält på insidan?
(Upptäckte på besiktningen att korden börjat blotta sig bak - i övrigt 3-4mm kvar)

Håller nu på att byta lager / spindelleder / styrleder fram....
Och tankarna/frågorna kommer - vilka vinklar går att hantera?
Vilken påverkan har de olika vinklarna för främst nötning av däck?

To-In fram är inger problem att justera - men ...
Camber fram - Skall fästet till stötdämparen gå att justera? (för att ändra vinkeln)
Caster fram ??

Vilka vinklar bak går att justera?

Vilka vinklar är viktiga att hålla koll på?
#1613644
Det är i princip bara toe som är kritisk. Caster påverkar i princip inte snedslitning alls. Camber är inte heller superkänslig. Står framhjulen till synes vinkelrätt mot asfalten (typ inom +0.5 .. -0.5 grad) så är det inom tolerans, bak ska man se en liten liten antydan till kobenthet (brukar ligga på - 0.5.. - 1.5 grad eller så). Jämför med andra någorlunda nya bilar på stan.
Caster och KPI är icke justerbara och borde ligga inom tolerans om bilen inte är krockad
Har man glappa styrleder, spindelleder eller länkarmsbussningar så varierar toe med gaspådrag /broms, då blir det snedslitning!
Själv hade jag problem i många år med att innerkanten på framdäcken fasades av trots rätt toe. Upptäckte till slut att styrväxeln inte var i mittläget vid färd rakt fram och styrstagen var alltså olika långa från fabrik. Ackerman blev följdaktligen fel i snäv sväng, slog olika i höger- och vänstersväng så att toe spårade ur totalt.
Justerade så de blev lika och kuggade om ratten ett par splines, sen försvann problemet :-)
Har tyvärr inte koll på justeringsmöjligheterna i P2
Albireo skrev: sön 20 jul 2025, 13:58 Min fundering är - Varför nöts däcken fram - mer på utsidan och bak rejält på insidan?
Enkla förklaringen: Skulle kunna vara för mycket toe-in fram och för mycket toe-out bak.
Har man konsekvent för bråttom i kurvorna så får man stå ut med extra slitage på utsidan.
#1613674
Tack!
Med andra ord går inget att justera bak?
Skulle nya dämpare bak/fram påverka däckslitaget?
Denna bil är 4-hjulsdriven - stort däckslitage, kanske något man måste ta med i beräkningen?
När det gäller kvalitéer på t.ex. spindelleder / styrleder mm. Det är bara några år sedan - kanske 1500mil sedan jag bytte styrleder/spindelleder förra gången
Denna gång blev det "Biltema" - hoppas de håller lite längre...
#1613678
Albireo skrev: mån 21 jul 2025, 11:08 Tack!
Med andra ord går inget att justera bak?
Toe går sannolikt att justera.
Folk som sänker justerar camber eftersom den går mot mer negativt när fjädern trycks ihop.. Vet inte hur :-)

Mät upp vad du har för toe och camber fram och bak först
Kolla denna tråd
viewtopic.php?f=19&t=183711
#1613752
Albireo skrev: Igår, 11:37 ger det något att betala för en en 4-hjulsinställning?
Du behöver mäta upp och eventuellt justera toe på fram- och bakaxel. Går att mäta själv om man känner för att pyssla, du har fått länkar. Toe driver allteftersom länkarmsbussningarna sätter sig, bör kollas typ vart 5:e år eller så
Camber kan du i princip kolla med ögonmått (eller vattenpass) som nämnt i länk ovan :-)
Övriga hjulvinklar är i princip ointressanta för snedslitaget.

Verkstan vill säkert mäta upp allt för att kunna skriva ut en fet faktura. Sen kommer de ändå inte att göra något åt "icke justerbara" parametrar :-D
#1613762
Albireo skrev: Igår, 16:46 Tack! Men om inte "toe-in" bak är justerbart (utan större insats) känns det lite överkurs ..
Enligt Marlboro är den ju "lite justerbar" :-D
Det måste gå, man kan inte åka omkring med fel toe.. Sen kan det förstås bero på att bussningar är utslitna och behöver bytas.
Jag har den äldre delta-link-bakaxeln, där flyttar man lagerbussningarna inne i axeln i ovala skruvhål men det har inte behövts. Står fortfarande på ganska exakt noll grader toe efter 65 000 mil.
Finns inga gummibussningar som komprimeras där..
Fram däremot behövs justering så fort man pillat med nåt i framvagnen eller annars ungefär vart 4-5:e år.
Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&ari[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]