Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Detta gäller en V70 2.5 AWD från 2005
Däcken som sitter på, är 225x17" (vilket inte var original på denna bil - tror jag)
Min fundering är - Varför nöts däcken fram - mer på utsidan och bak rejält på insidan?
(Upptäckte på besiktningen att korden börjat blotta sig bak - i övrigt 3-4mm kvar)

Håller nu på att byta lager / spindelleder / styrleder fram....
Och tankarna/frågorna kommer - vilka vinklar går att hantera?
Vilken påverkan har de olika vinklarna för främst nötning av däck?

To-In fram är inger problem att justera - men ...
Camber fram - Skall fästet till stötdämparen gå att justera? (för att ändra vinkeln)
Caster fram ??

Vilka vinklar bak går att justera?

Vilka vinklar är viktiga att hålla koll på?
Det är i princip bara toe som är kritisk. Caster påverkar i princip inte snedslitning alls. Camber är inte heller superkänslig. Står framhjulen till synes vinkelrätt mot asfalten (typ inom +0.5 .. -0.5 grad) så är det inom tolerans, bak ska man se en liten liten antydan till kobenthet (brukar ligga på - 0.5.. - 1.5 grad eller så). Jämför med andra någorlunda nya bilar på stan.
Caster och KPI är icke justerbara och borde ligga inom tolerans om bilen inte är krockad
Har man glappa styrleder, spindelleder eller länkarmsbussningar så varierar toe med gaspådrag /broms, då blir det snedslitning!
Själv hade jag problem i många år med att innerkanten på framdäcken fasades av trots rätt toe. Upptäckte till slut att styrväxeln inte var i mittläget vid färd rakt fram och styrstagen var alltså olika långa från fabrik. Ackerman blev följdaktligen fel i snäv sväng, slog olika i höger- och vänstersväng så att toe spårade ur totalt.
Justerade så de blev lika och kuggade om ratten ett par splines, sen försvann problemet :-)
Har tyvärr inte koll på justeringsmöjligheterna i P2
Albireo skrev: Igår, 13:58 Min fundering är - Varför nöts däcken fram - mer på utsidan och bak rejält på insidan?
Enkla förklaringen: Skulle kunna vara för mycket toe-in fram och för mycket toe-out bak.
Har man konsekvent för bråttom i kurvorna så får man stå ut med extra slitage på utsidan.
Tack!
Med andra ord går inget att justera bak?
Skulle nya dämpare bak/fram påverka däckslitaget?
Denna bil är 4-hjulsdriven - stort däckslitage, kanske något man måste ta med i beräkningen?
När det gäller kvalitéer på t.ex. spindelleder / styrleder mm. Det är bara några år sedan - kanske 1500mil sedan jag bytte styrleder/spindelleder förra gången
Denna gång blev det "Biltema" - hoppas de håller lite längre...
Albireo skrev: Idag, 11:08 Tack!
Med andra ord går inget att justera bak?
Toe går sannolikt att justera.
Folk som sänker justerar camber eftersom den går mot mer negativt.. Vet inte hur :-)

Mät upp vad du har för toe och camber fram och bak först
Kolla denna tråd
viewtopic.php?f=19&t=183711
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]