Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1613620
Hej.
Här om dagen pratade jag med någon bilintresserad och vi pratade bränsle, specifikt val av bränsle till nyare bensinmotorer ca 2015 och framåt.
Personen sade: håll dig till 95 oktan (E10) eller 98 oktan och tanka samma hela tiden. Motorn mår dåligt av att växla mellan bränslena.

Ligger det något som helst i utsagan eller kan man blanda fritt? Motorerna ska ju klara både och.

Vi lämnar flexifuelmotorer (etanol + bensin) där hän eftersom de uttryckligen anger att man kan blanda fritt.
#1613629
Inga problem att blanda om man nu är lagd åt det hållet ;-)
#1613637
Jag testade att blanda lite olika procent i min 735:a back in the days när det fanns riktigt V-power soppa och den enda upplevelsen jag har kvar är att det blev dyrt att tanka oavsett blandning.

Bilen sög ju i sig strax norr om 1L/mil och gick som en raket, oavsett om jag körde ren V-power eller blandade 95 med ytterligare 15% etanol.

Men i alla fall, moderna motorer och datorer reglerar och reagerar i realtid på soppan, ventiler och annat mekaniskt är anpassat till dagens miljöbränsle.
#1613683
Enda gången det märks någon skillnad är när man ska ta ut max prestanda. Knackningsgivarna kommer att ge signal lite tidigare med lägre oktantal, något som motorns insprutningsstyrning då reagerar på och sänker effektuttaget en smula.
#1613694
Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillnad, drar motorn i sig luft som är 40-50 grader varm så ökar knackningsbenägenheten. Finns det inget turbotryck att begränsa så kommer motorstyrningen att tvingas sänka tändningen och då rasar verkningsgraden.
Det finns många rykten på nätet om att motorer drar mindre bränsle på 98 men andra som testat säger sig inte se någon skillnad.
Det kanske bara stämmer om man bor i någon varm klimatzon eller råkar ut för extrem värmebölja :-)
Volvos sugmotorer (bensin) byggda runt millenieskiftet har luftblandningsspjäll med vaxtermostat som åldras och då blir insugsluften allt varmare för varje år som går. Billigare att fixa detta än att åka på 98 oktan :-D
#1613722
Föregående ägare till min 745-a med B234F (16V) motor hävdade bestämt att denna bil drog omkring 0,8 l/mil när han hade den. Han hade då c:a 2 mil till jobbet (enkel resa) och körde på Shell V-Power (99 oktan) bensin. Men det är nu många år sedan (c:a 20). Jag kör ju på E85 (104 oktan och 4° högre tändläge) och kommer sällan under 1,3 l/mil. Men det är mycket kort sträckor och ofta lastad eller släp, eller båda. Blandnings ventilen i filterburken är borttagen och jag kör med förvärmningsslangen direkt in i filter burken halva året och tar bort den på sommaren.
#1613731
E85 har dessutom lägre energiinnehåll än bensinen.
Min 744 GLT 16-valve låg ofta någonstans i 0,8-1,0 l/mil, beroende på var jag körde och om husvagnen varit inblandad eller ej. Hade inget eget släp på den tiden. Avsaknaden av färddator gjorde också att man fick räkna själv, så det blev inte gjort lika ofta. Nästa bil var en 854 Turbo. Den hade både färddator och en förmåga att slicka i sig rätt rejäla mängder bensin, om man piskade på den. I toppfart (246 km/h, mätt med ett par olika GPS samtidigt) ville de ha ungefär 3 liter per mil...

Testa med bilpolish. Min favorit är Sonax bil[…]

Och varför har denna tråden fått […]

ger det något att betala för en en 4-[…]

Reparera läckande AC

Kolla med AC-firman att de är ok med att du b[…]