Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej.
Här om dagen pratade jag med någon bilintresserad och vi pratade bränsle, specifikt val av bränsle till nyare bensinmotorer ca 2015 och framåt.
Personen sade: håll dig till 95 oktan (E10) eller 98 oktan och tanka samma hela tiden. Motorn mår dåligt av att växla mellan bränslena.

Ligger det något som helst i utsagan eller kan man blanda fritt? Motorerna ska ju klara både och.

Vi lämnar flexifuelmotorer (etanol + bensin) där hän eftersom de uttryckligen anger att man kan blanda fritt.
Inga problem att blanda om man nu är lagd åt det hållet ;-)
Jag testade att blanda lite olika procent i min 735:a back in the days när det fanns riktigt V-power soppa och den enda upplevelsen jag har kvar är att det blev dyrt att tanka oavsett blandning.

Bilen sög ju i sig strax norr om 1L/mil och gick som en raket, oavsett om jag körde ren V-power eller blandade 95 med ytterligare 15% etanol.

Men i alla fall, moderna motorer och datorer reglerar och reagerar i realtid på soppan, ventiler och annat mekaniskt är anpassat till dagens miljöbränsle.
Enda gången det märks någon skillnad är när man ska ta ut max prestanda. Knackningsgivarna kommer att ge signal lite tidigare med lägre oktantal, något som motorns insprutningsstyrning då reagerar på och sänker effektuttaget en smula.
Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillnad, drar motorn i sig luft som är 40-50 grader varm så ökar knackningsbenägenheten. Finns det inget turbotryck att begränsa så kommer motorstyrningen att tvingas sänka tändningen och då rasar verkningsgraden.
Det finns många rykten på nätet om att motorer drar mindre bränsle på 98 men andra som testat säger sig inte se någon skillnad.
Det kanske bara stämmer om man bor i någon varm klimatzon eller råkar ut för extrem värmebölja :-)
Volvos sugmotorer (bensin) byggda runt millenieskiftet har luftblandningsspjäll med vaxtermostat som åldras och då blir insugsluften allt varmare för varje år som går. Billigare att fixa detta än att åka på 98 oktan :-D
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]