Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej.
Här om dagen pratade jag med någon bilintresserad och vi pratade bränsle, specifikt val av bränsle till nyare bensinmotorer ca 2015 och framåt.
Personen sade: håll dig till 95 oktan (E10) eller 98 oktan och tanka samma hela tiden. Motorn mår dåligt av att växla mellan bränslena.

Ligger det något som helst i utsagan eller kan man blanda fritt? Motorerna ska ju klara både och.

Vi lämnar flexifuelmotorer (etanol + bensin) där hän eftersom de uttryckligen anger att man kan blanda fritt.
Inga problem att blanda om man nu är lagd åt det hållet ;-)
Jag testade att blanda lite olika procent i min 735:a back in the days när det fanns riktigt V-power soppa och den enda upplevelsen jag har kvar är att det blev dyrt att tanka oavsett blandning.

Bilen sög ju i sig strax norr om 1L/mil och gick som en raket, oavsett om jag körde ren V-power eller blandade 95 med ytterligare 15% etanol.

Men i alla fall, moderna motorer och datorer reglerar och reagerar i realtid på soppan, ventiler och annat mekaniskt är anpassat till dagens miljöbränsle.
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]