NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
#1612928
Hej allihopa!

Nu efter flera flera år så har jag fått in i huvet att fixa Ac😂😂 har varit hos en kille som jobbar med ac, han har kontrollerat trycktestat att det är läckage från kondensorn, så nu är en sån här från märket Nissens beställd. Han påpekade även att kompressorn är svag? Den klickar och kommer igång vid test, har själv även testat med kylburkar innan och fått kyla men pga läckaget så sluta den kyla rätt fort såklart. Frågan är, ska jag köpa en begagnad/ny kompressor? Eller klarar jag mig med min befintliga? Vad menar han med svag? För den klickar juh. Tacksam för svar
Senast redigerad av 1 htchd2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1612932
Han kanske menar att den är gammal och trött...... Grejar du med det själv så kan du chansa med den gamla, den kanske funkar till 50 - 70%. Det räcker ju i detta land, förutom kanske någon enstaka dag vartannat år eller så. Många använder bara AC när det är riktigt varmt förr att "spara" på den. Och så funkar den inte när man ska använda den. I min 745-a har AC-n varit på sedan jag fick bilen. Då var det bytt till en begagnad kompressor något år innan, och jag har bytt kondensor 2 gånger (begagnade) på dom 17 år jag haft den och AC-n är på alltid. Det blir friskare luft i bilen och mindre imma på vintern (bilen står alltid ute).
ACC/ECC är svårare, där är alltför många givare som måste funka......
av htchd2
#1612935
lennarte skrev: ons 09 jul 2025, 14:16 Han kanske menar att den är gammal och trött...... Grejar du med det själv så kan du chansa med den gamla, den kanske funkar till 50 - 70%. Det räcker ju i detta land, förutom kanske någon enstaka dag vartannat år eller så. Många använder bara AC när det är riktigt varmt förr att "spara" på den. Och så funkar den inte när man ska använda den. I min 745-a har AC-n varit på sedan jag fick bilen. Då var det bytt till en begagnad kompressor något år innan, och jag har bytt kondensor 2 gånger (begagnade) på dom 17 år jag haft den och AC-n är på alltid. Det blir friskare luft i bilen och mindre imma på vintern (bilen står alltid ute).
ACC/ECC är svårare, där är alltför många givare som måste funka......
Nu kommer jag inte ihåg om han sa att den lät konstigt eller så också men han sa att han kmr fylla den med olja och kanske då blir bättre. Problemet är att den begagnade inte säkert är bättre än min nuvarande och då har man bytt i onödan, han rekommenderade en original begagnad än en ny av andra märken
Användarvisningsbild
av lennarte
#1613030
Hoppas han vet vad han gör. Systemet fylls med olja och gas när det är nytt. Sedan behöver det inte fyllas på mer. Byter du kompressor fylls den med en mindre mängd, det får inte bli för mycket. Oljan i systemet är ungefär som 2-T olja i bensinen en 2-T motor, det "flyter runt" med gasen.
av htchd2
#1613032
Killen verkar duktig, han har jobbat me de i flera år. Torkfilter, är det nått man behöver byta?
av htchd2
#1613686
Hade beställt helt fel del, motorkylare istället för ac kylare, hursomhelst tänkte jag nu beställa rätt men blir förvirrad. Ett oen nummer jag fått av autodoc visar flera delar men vissa med annat storlek. Nätlängden och nätbredden är olika. Funkar det med olika ? Hur vet jag vad jag ska ha
av htchd2
#1613687
Kan nämna att det är samma in/utlopps diameter på delarna, det är endast nätlängd och nätbredd som skiljer
AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Bromsbekymmer

Är det ABS som går in och pulsar bromst[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]