NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Hej allihopa!

Nu efter flera flera år så har jag fått in i huvet att fixa Ac😂😂 har varit hos en kille som jobbar med ac, han har kontrollerat trycktestat att det är läckage från kondensorn, så nu är en sån här från märket Nissens beställd. Han påpekade även att kompressorn är svag? Den klickar och kommer igång vid test, har själv även testat med kylburkar innan och fått kyla men pga läckaget så sluta den kyla rätt fort såklart. Frågan är, ska jag köpa en begagnad/ny kompressor? Eller klarar jag mig med min befintliga? Vad menar han med svag? För den klickar juh. Tacksam för svar
Senast redigerad av 1 htchd2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Han kanske menar att den är gammal och trött...... Grejar du med det själv så kan du chansa med den gamla, den kanske funkar till 50 - 70%. Det räcker ju i detta land, förutom kanske någon enstaka dag vartannat år eller så. Många använder bara AC när det är riktigt varmt förr att "spara" på den. Och så funkar den inte när man ska använda den. I min 745-a har AC-n varit på sedan jag fick bilen. Då var det bytt till en begagnad kompressor något år innan, och jag har bytt kondensor 2 gånger (begagnade) på dom 17 år jag haft den och AC-n är på alltid. Det blir friskare luft i bilen och mindre imma på vintern (bilen står alltid ute).
ACC/ECC är svårare, där är alltför många givare som måste funka......
av htchd2
lennarte skrev: ons 09 jul 2025, 14:16 Han kanske menar att den är gammal och trött...... Grejar du med det själv så kan du chansa med den gamla, den kanske funkar till 50 - 70%. Det räcker ju i detta land, förutom kanske någon enstaka dag vartannat år eller så. Många använder bara AC när det är riktigt varmt förr att "spara" på den. Och så funkar den inte när man ska använda den. I min 745-a har AC-n varit på sedan jag fick bilen. Då var det bytt till en begagnad kompressor något år innan, och jag har bytt kondensor 2 gånger (begagnade) på dom 17 år jag haft den och AC-n är på alltid. Det blir friskare luft i bilen och mindre imma på vintern (bilen står alltid ute).
ACC/ECC är svårare, där är alltför många givare som måste funka......
Nu kommer jag inte ihåg om han sa att den lät konstigt eller så också men han sa att han kmr fylla den med olja och kanske då blir bättre. Problemet är att den begagnade inte säkert är bättre än min nuvarande och då har man bytt i onödan, han rekommenderade en original begagnad än en ny av andra märken
Användarvisningsbild
av lennarte
Hoppas han vet vad han gör. Systemet fylls med olja och gas när det är nytt. Sedan behöver det inte fyllas på mer. Byter du kompressor fylls den med en mindre mängd, det får inte bli för mycket. Oljan i systemet är ungefär som 2-T olja i bensinen en 2-T motor, det "flyter runt" med gasen.
av htchd2
Killen verkar duktig, han har jobbat me de i flera år. Torkfilter, är det nått man behöver byta?

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]