Malmstroem skrev:Vi har 100 mil enkel väg till vår sommarstuga. När de är bra förhållanden för elbil tar det i snitt lite drygt en timme längre med elbil jämfört med dieselbil.
Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt hävdande att ni har fel

), har ni ett liknande körmönster när ni kör dieselbilen eller ändras det också för att ni inte behöver stanna?
T.ex äter ni något lättare i bilen utan att stanna för att ni kan, tar ni mindre toalettpauser för att ni kan? Kör ni långsammara för att spara ström? Det beror givetvis på vad man är villig att äta osv men för egen del upplever jag att sluttiden är ganska lika, för jag stannar ungefär lika länge oavsett drivmedel, skillnaden är att jag laddar samtidigt nu när jag kört el, och jag har anammat Teslas tänk med att bara ladda 5-10 min per tillfälle och sedan rulla vidare till nästa laddare istället för att stanna 30 min för att fylla på helt osv. Om jag inte ska äta då.
På vintern då (förhållanden som passar elbilen sämre) så är det krångligare. Jag tar en tur Umeå > Torneå med några månaders mellanrum och i vintras behövde jag stanna lite i Skellefteå, sen i Töre, sen i Töre igen på väg tillbaka och sen lite till i Skellefteå innan jag kom hem. Dvs fyra (dessutom lite längre) stopp på en 80 mil resa, och det kan jag tycka är lite i överkant. Men det är inte så konstigt när förbrukningen stiger ca 30% i snitt mellan årstiderna (mina siffror). Senast nu i våras tror jag att jag behövde stanna vid två tillfällen på samma sträcka.
Nu gör jag inte långresor på vintern oftare än så (och långresor med släp händer typ inte), så jag kan leva med det 2-3 gånger, och jag vidhåller att jag kommer fram betydligt mer utvilad med små stopp här och där än när man sträckkörde 100 mil för att man varken behövde kissa eller tanka