Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1612173
Jag var idag lördag på invigningen av en laddstation i Hörby av nyfikenhet samt gratis mat.

På plats var elbilar samt två elektriska lastbilar Scania och Mercedes.
Imponerande tysta gled de omkring på området och det fanns även möjlighet till att åka med på en kortare tur.
Tyst och utan vibrationer i hytten.
Föraren på Mercedesen sa att de nya modellerna har upp till 50 mils räckvidd.
Så klart beroende på last och väder men ändå. Framtiden är här
#1612175
apersson850 skrev:
joysam skrev:Men man behöver inte köra till en bensinstation och stå där ett tag när man behöver bränsle till sin ICE?
När jag inte har semester tankar jag ofta en gång i veckan. Det brukar jag göra på fredagen när jag kör hem och då ändå passerar förbi stationen. Att svänga in och sedan köra ut tar mindre än en minut. Skillnaden mot elbilen är förstås att jag inte står där "ett tag". Dieseln rinner i motsvarande att kunna ladda en elbil med 12 MW ungefär, så efter någon minut är det klart och sen kör jag hem.
Hade jag nu kört med en elbil hade jag stoppat i sladden hemma istället och sparat en eller två minuter i veckan på det. Å andra sidan hade jag, som jag räknade på vid något tidigare tillfälle, behövt ta ut två semesterdagar extra för att kunna göra vårt traditionella midsommarfirande varje år. Så ditt påstående nedan hade knappast stämt för mig.
Jag lägger mycket mindre tid på laddning än vad jag tidigare lade på tankning.
Det tar mycket längre tid än ”någon minut” att svänga in till bensinstationen, fippla med kort, öppna tanklock, tanka, och vara ute på vägen igen.

Det är lite fånigt av dig att försöka luras med den typen av argument som i stort sett alla bilförare enkelt ser igenom.

Vart är ert traditionella semesterfirande? Södra Spanien?
Ingenstans inom det här landets gränser behöver du lägga en extra dag på att åka enkel väg med elbil istället för med ICE.

Ystad-Haparanda, ca 169 mil, kan köras på 18h5min med elbil. Med en ICE tar det väl omkring 17h. Varför skulle du behöva ett dygn extra för att ta dig till midsommarfirandet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1612176
Jag har tagit tid hur lång tid det tar att tanka min XC90. Från det jag svängde av E4 tills jag var uppe i fart på E4 igen tog det fyra minuter. Och då var tanken nästan tom när jag började, och helt full när jag kom ut.

Vi har 100 mil enkel väg till vår sommarstuga. När de är bra förhållanden för elbil tar det i snitt lite drygt en timme längre med elbil jämfört med dieselbil. Hur viktig den timmen är kan diskuteras. Jämfört med bekanta som tog elbilen kan det skilja drygt 3 timmar Stockholm - Åre med el jämfört med diesel. Det var då förhållanden som passade elbilen sämre.

Om jag skulle välja elbil på någon av de längre turer jag kör, speciellt med ett släp påkopplat så blir inte genomförbart på en dag. Med släp tar det 14-16 timmar Stockholm - Kiruna. Har du en elbil så får du lägga till minst 6 timmar på laddning. Då har du närmare ett dygns körtid. Så lång restid är besvärligt för mig, så det medför en extra natt på hotell.

Elbil fungerar oftast. Är du beredd att kompromissa fungerar det i princip alltid (låt oss inte ta upp att vissa elbilar inte går att ladda när temperaturen sjunker under -30. Det är trots allt få som regelmässigt utsätts för den temperaturen).

Men att det alltid fungerar med elbil utan större kompromisser stämmer inte. Inte i alla fall med den bilanvändning jag och många av mina bekanta har. Jag har bekanta som gått från ren elbil till hybrid p.g.a. i deras ögon för mycket kompromisser. Jag förstår den inställningen även om det säkert finns en del här som inte förstår det...
#1612178
Malmstroem skrev:Vi har 100 mil enkel väg till vår sommarstuga. När de är bra förhållanden för elbil tar det i snitt lite drygt en timme längre med elbil jämfört med dieselbil.
Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt hävdande att ni har fel :-D ), har ni ett liknande körmönster när ni kör dieselbilen eller ändras det också för att ni inte behöver stanna?

T.ex äter ni något lättare i bilen utan att stanna för att ni kan, tar ni mindre toalettpauser för att ni kan? Kör ni långsammara för att spara ström? Det beror givetvis på vad man är villig att äta osv men för egen del upplever jag att sluttiden är ganska lika, för jag stannar ungefär lika länge oavsett drivmedel, skillnaden är att jag laddar samtidigt nu när jag kört el, och jag har anammat Teslas tänk med att bara ladda 5-10 min per tillfälle och sedan rulla vidare till nästa laddare istället för att stanna 30 min för att fylla på helt osv. Om jag inte ska äta då.

På vintern då (förhållanden som passar elbilen sämre) så är det krångligare. Jag tar en tur Umeå > Torneå med några månaders mellanrum och i vintras behövde jag stanna lite i Skellefteå, sen i Töre, sen i Töre igen på väg tillbaka och sen lite till i Skellefteå innan jag kom hem. Dvs fyra (dessutom lite längre) stopp på en 80 mil resa, och det kan jag tycka är lite i överkant. Men det är inte så konstigt när förbrukningen stiger ca 30% i snitt mellan årstiderna (mina siffror). Senast nu i våras tror jag att jag behövde stanna vid två tillfällen på samma sträcka.

Nu gör jag inte långresor på vintern oftare än så (och långresor med släp händer typ inte), så jag kan leva med det 2-3 gånger, och jag vidhåller att jag kommer fram betydligt mer utvilad med små stopp här och där än när man sträckkörde 100 mil för att man varken behövde kissa eller tanka :-D
#1612182
Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil med 7 pers i bilen första 50 milen som äldsta sonen körde fram till lunch. Sedan 90 mil i streck utan honom, förutom ett par snabba bensträckare med hamburgerinköp som åts i bilen. Är ändå inte främmande för att eventuellt byta till en Mercedes EQV, då lär man nog ändå glömma dylika rutter utan att planera in en övernattning. 7-sitsiga stora elbilar finns det inte så många att välja på med bra räckvidd tyvärr.
  • 1
  • 430
  • 431
  • 432
  • 433
  • 434

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]

Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]