Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pgs1962
Har en 740 -90 B230f som pendlar mellan 400-900 varv på tomgång innan den stannar. Gasar jag snabbt så hostar den till och dör.
Ökar jag gasen försiktigt varvar den upp.
Kan inte hitta att den drar tjuvluft. Btr, lmm, lamdasond, spjällgivare, bränslefilter, tempgivare motorstyrnig,stift fördelare är nya.
Får inga felkoder bränsletryck från pumpen ca 5 bar.
Behöver tips innan jag ger upp
Användarvisningsbild
av lennarte
Felkoder får du inte när du står gasar. Du måste varmköra riktigt, någon mil. Det ska vara helt tätt hela vägen mellan LMM och Lambdasond. Tänk på vevhusventilationen också. Bränsletrycker ska vara 2,5 - 3 kg
Sista läckan jag hade var slangen till bromsservon, ett liiitet hål vid slangklamman vid insuget.
av Pgs1962
Finns inga luftläckor kollat alla slangar med startgas och bromsrengöring, bilen varmkorv, bränsletrycket 2,8-2,9bar mätt på anslutningen till kallstartventilen
Användarvisningsbild
av lennarte
Startgas funkar bara på större läckor, inte på små. Då får man suga i slangen, sätta tungan för och hoppas den sitter kvar.
av Pgs1962
Hej
Har röktestat motorn och det finns INGA luftläckor
Har bytt båda bränslepumparna. Den går jämnare på tomgång nu men dör om jag gasar snabbt, gasar jag försiktigt så motorn kommer över 1000varv så svarar den bra på gasen och känns pigg när man kör. Får felkod 231 hela tiden
Användarvisningsbild
av lennarte
Pgs1962 skrev:Har röktestat motorn och det finns INGA luftläckor
Här är en förklaring, lite utförligare om felkod 2-3-1. Har du kollat hela vägen mellan LMM och Lambdasonden?? Jag har haft problem med läckage mellan grenrör och främre avgasröret. Avhjälptes tillfälligt med dubbla flänspackningar. Där hade blivit en massa sot mellan hålen I främre röret, fick "ta ner" främre röret och grenröret och hugga och fila rent och plant. Nu funkar det med en packning igen. Någon hade skruvat bort fästet för främre avgasröret mot växellådan. Så det belastade den skarven onödigt mycket.
2-3-1 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–3–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
av Pgs1962
Finns inga luftläckor
Avgassystem är tätt
Bränsletryck 2,8-2,9 bar
Inga spridare som läcker
Pluggat evap
Ny motorolja
Inga tjuvstopp vid kallstart
Symptom just nu är svajande tomgång och att den den inte svarar på snabba gaspådrag och kod 231
Användarvisningsbild
av lennarte
På årsmodell -88B lyser aldrig miljölampan (Volvo kallar den så). Den är inte kopplad. Det var inget lagkrav förrän 1989. Får du fram felkod 2-3-1 ska miljölampan lysa om den är kopplad
Den ska tändas när där är något fel på avgasutsläppen, inte nödvandigtvis att där är fel på motorn. Men det sammanfaller ju ibland.
av Pgs1962
Det är ju årsmodell 1990 men lampan tänds inte fast den säger kod 231. Jag tror snart jag skrotar bilen om jag inte får till den.
Bytt LMM, pumpar regulator lambda spjällgivare kollat avgasläckage röktestat motorn kompprov 10-10,5 på cylindrarna provat annan styrbox rengjort spjällhus testat tomgångsvenilen mätt vevaxelgivare den ska vara ok enligt mätvärden.
Och lika f****baskat så dör motorn när man gasar snabbt från tomgång från 2000varv svarar den som den ska, går perfekt direkt från start ett par minuter sen börjar tomgången pendla mellan 500-1000varv lättstartad.
Inga felkoder från tändningen på uttag 6

VAD är det som inte stämmer
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]