Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pgs1962
Har en 740 -90 B230f som pendlar mellan 400-900 varv på tomgång innan den stannar. Gasar jag snabbt så hostar den till och dör.
Ökar jag gasen försiktigt varvar den upp.
Kan inte hitta att den drar tjuvluft. Btr, lmm, lamdasond, spjällgivare, bränslefilter, tempgivare motorstyrnig,stift fördelare är nya.
Får inga felkoder bränsletryck från pumpen ca 5 bar.
Behöver tips innan jag ger upp
Användarvisningsbild
av lennarte
Felkoder får du inte när du står gasar. Du måste varmköra riktigt, någon mil. Det ska vara helt tätt hela vägen mellan LMM och Lambdasond. Tänk på vevhusventilationen också. Bränsletrycker ska vara 2,5 - 3 kg
Sista läckan jag hade var slangen till bromsservon, ett liiitet hål vid slangklamman vid insuget.
av Pgs1962
Finns inga luftläckor kollat alla slangar med startgas och bromsrengöring, bilen varmkorv, bränsletrycket 2,8-2,9bar mätt på anslutningen till kallstartventilen
Användarvisningsbild
av lennarte
Startgas funkar bara på större läckor, inte på små. Då får man suga i slangen, sätta tungan för och hoppas den sitter kvar.
av Pgs1962
Hej
Har röktestat motorn och det finns INGA luftläckor
Har bytt båda bränslepumparna. Den går jämnare på tomgång nu men dör om jag gasar snabbt, gasar jag försiktigt så motorn kommer över 1000varv så svarar den bra på gasen och känns pigg när man kör. Får felkod 231 hela tiden
Användarvisningsbild
av lennarte
Pgs1962 skrev:Har röktestat motorn och det finns INGA luftläckor
Här är en förklaring, lite utförligare om felkod 2-3-1. Har du kollat hela vägen mellan LMM och Lambdasonden?? Jag har haft problem med läckage mellan grenrör och främre avgasröret. Avhjälptes tillfälligt med dubbla flänspackningar. Där hade blivit en massa sot mellan hålen I främre röret, fick "ta ner" främre röret och grenröret och hugga och fila rent och plant. Nu funkar det med en packning igen. Någon hade skruvat bort fästet för främre avgasröret mot växellådan. Så det belastade den skarven onödigt mycket.
2-3-1 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–3–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem