Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joysam skrev: Idag, 12:42 Andelen bilister som behöver dra ett skotersläp från Sthlm till Åre, i minus trettio är så få att de enkelt kan strykas ur ekvationen utan att utfallet förändras nämnvärt.
Alla har vi vår egen lilla bubbla att leva i...

I min bubbla (bekantskapskrets) så är det ett ytterst fåtal som inte har behov av att dra släp med jämna mellanrum. Vi har ett aktivt friluftsliv som innehåller skoter, jakt, båt, hästar, hundar etc. Det hanteras idag med ett antal pickuper (Hilux, Navarra, Amarok...) eller SUV:ar (Landcruiser, Grand Cherokee, GLE, GLS, XC90). De flesta har flera bilar. T.ex. en nära bekant som gör GLB-el, GLE-hybrid, och en Hilux. Själva har vi XC90, V40 och i4. Många av bilarna är rätt gamla, så det är inte nödvändigtvis en dyr fordonsflotta.

Det är inte så att vi har något emot elbil, men med den användning vi har så blir det för mycket kompromisser med endast rena elbilar.
Malmstroem skrev:
joysam skrev: Idag, 12:42 Andelen bilister som behöver dra ett skotersläp från Sthlm till Åre, i minus trettio är så få att de enkelt kan strykas ur ekvationen utan att utfallet förändras nämnvärt.

I min bubbla (bekantskapskrets) så är det ett ytterst fåtal som inte har behov av att dra släp med jämna mellanrum. Vi har ett aktivt friluftsliv som innehåller skoter, jakt, båt, hästar, hundar etc. Det hanteras idag med ett antal pickuper (Hilux, Navarra, Amarok...) eller SUV:ar (Landcruiser, Grand Cherokee, GLE, GLS, XC90). De flesta har flera bilar. T.ex. en nära bekant som gör GLB-el, GLE-hybrid, och en Hilux. Själva har vi XC90, V40 och i4. Många av bilarna är rätt gamla, så det är inte nödvändigtvis en dyr fordonsflotta.

Det är inte så att vi har något emot elbil, men med den användning vi har så blir det för mycket kompromisser med endast rena elbilar.
Din bekantskapskrets är annan än min. Ingen jag känner äger ens ett eget släp ;)

Med det sagt tror jag inte man varken ska överdriva eller underdriva egenskaperna hos en elbil. De är annorlunda än en dieselbil så är det bara. Fördelar finns definitivt. Nackdelar finns också.
Som sagt var -- vi lever alla i vår egen lilla bubbla. :-)

Sedan kommer frågan om man verkligen behöver en elbil som kan göra "allt". Ofta är det billigare att behålla en gammal dieselbil för att dra släpet när det behövs. Sedan en elbil som är tillräckligt stor för att oftast fungera. Det är inte ofta som de med behov av att dra släp bor centralt i större städer -- så det brukar finns plats för flera bilar.

Jag har börjat fundera på vad jag ska för bilar när i4:an ska lämnas tillbaka. Skaffar vi en EV90 så kan vi minska mängden bilar vi har. Men en ny sådan är dyr -- och det finns inga begagnade. Det blir troligen att behålla XC90 ett tag till, och komplementera med annan mellanstor elbil. Helst en med lite högre markfrigång...

Det kommer att ta ett tag innan det finns elbilar som passar för att dra släp långt när det är kallt ute.
Malmstroem skrev:Sedan kommer frågan om man verkligen behöver en elbil som kan göra "allt". Ofta är det billigare att behålla en gammal dieselbil för att dra släpet när det behövs. Sedan en elbil som är tillräckligt stor för att oftast fungera. Det är inte ofta som de med behov av att dra släp bor centralt i större städer -- så det brukar finns plats för flera bilar.
Håller 100% med. Men det går inte för de med begränsad uppfart eller lägenhetsparkering. Annars kommer man så otroligt mycket längre för pengarna om man kan ge avkall på max räckvidd eller dragvikt. Jag skulle klara 98% av mina resor med en ID3 eller Kia Niro. Men då behövs onekligen en annan bil till långresorna ett par gånger per år och släpvagnsdragningen. Sen kommer jag inte upp till huset ett par veckor om året pga brant backe och halt vintertid.
Malmstroem skrev:

Jag äger två båtar, båda står nu på trailer, jag jagar, fiskar, cyklar.

Och klarar mig utmärkt med en elbil.

Ta en titt utanför din bubbla, merparten av bilarna du ser har inte något skotersläo påhängt, inte ens när du åker i Västerbottens inland i mars månad.

Många bilar säljs ju till och med utan dragkrok, något som för mig är helt oförståeligt.

Frågan är väl om det är elbilen som är tokeri, så som trådens rubrik antyder, eller om det inte är tokigare att dra skotersläp från Stockholm.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd dit..
Finns det några relativt opartiska undersökningar som visar hur mycket 'snabbladdning' sliter på batteriet jämfört med 'långsamladdning'..?
Frågan är ställd utifrån det scenario att vissa kanske 'tvingas' till snabbladdning på hemmaplan..
Ökat slitage ger ju inte bara successivt kortare räckvidd, det torde ju även sänka bilens värde den dagen man säljer bilen (om köparen gör något slags 'belastningtest', vilket väl åtminstone större bilfirmor alltid gör om man byter in bilen)
Okalettos skrev:Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd dit..
Finns det några relativt opartiska undersökningar som visar hur mycket 'snabbladdning' sliter på batteriet jämfört med 'långsamladdning'..?
Frågan är ställd utifrån det scenario att vissa kanske 'tvingas' till snabbladdning på hemmaplan..
Ökat slitage ger ju inte bara successivt kortare räckvidd, det torde ju även sänka bilens värde den dagen man säljer bilen (om köparen gör något slags 'belastningtest', vilket väl åtminstone större bilfirmor alltid gör om man byter in bilen)
Om och hur batteriet mår är en viktig faktor för dig eller någon köpare. Då får man väl köpa en begagnad bil som har bra batterigaranti. Detta märke ger 10 år och 100.000 mil. Toy8a.

https://www.toyota.se/artiklar/garanti- ... ilsbatteri
Malmstroem skrev:Sedan kommer frågan om man verkligen behöver en elbil som kan göra "allt". Ofta är det billigare att behålla en gammal dieselbil för att dra släpet när det behövs. Sedan en elbil som är tillräckligt stor för att oftast fungera.
Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bil stående för det mesta utan att det handlar om investeringar i miljonklassen.

Dessutom så behöver vi två bilar kapabla att flytta två ton släp över en blöt åker då och då, på grund av de aktiviteter vi är inblandade i. Så länge vi orkar hålla på med det fungerar inte en elbil och en bra dragbil heller, även om båda används till vardags. Nu har vi en XC70 och en XC90, båda dieslar och AWD.

Men det är verkligen olika världar som man lever i, vilket förstås gör att man ser saker annorlunda. Jag har själv två släp, grannarna varsitt och en av mina kusiner har tre.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
EbbevonVolvo skrev:Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser bara problem och då är det väl bara att fortsätta med en diesel eller bensinare.
För mig fungerar det utmärkt. Var iväg till Legoland i Danmark med två av barnbarnen i bilen. Det fanns många ställen att ladda på där det fanns flera bra matställen och toaletter. Nä, jag ser det som att vissa inte ska ha en helelbil. Vill man inte kompromissa så vill man inte.
Det handlar inte ett dugg om att "bara se problem". Men det handlar om att se och hantera de problem som förvisso finns. För det mesta fungerar det bra för dottern att ha elbil, men ibland blir det besvärligt. På ett sätt som det inte blivit med en diesel. Det går såvitt jag vet inte att kompromissa sig till att få laddning i batteriet. Man måste köra till en laddare och stå där ett tag.
  • 1
  • 427
  • 428
  • 429
  • 430
  • 431

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser b[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]