Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

100 mil eftersom det ofta handlar om att åka upp till 50 mil, sen ska man ju hem också och ha marginal på det.
Jag förespråkar mer laddmöjligheter där man parkerar sin bil för övernattning eller vid sin fjällstuga/sommarstuga/båtplats där man inte heller känner att bilen behöver flyttas efter full laddning pga för få platser eller påfund som minuttaxa.

leiwi skrev:
Oki, men 70 mil är det ju inte många bilar som klarar heller :-)
Det har du ju rätt i och i mitt fall skulle det duga med 20-25 mil i stöten med småbarn som inte är roade av sträckkörning och jag har själv inte så bråttom nuförtiden.

Jag stånkar på med min D2 tills den storknar eller dieseln hamnar runt 50-lappen.

leiwi skrev: Oki, men 70 mil är det ju inte många bilar som klarar heller :-)
Nu har jag kört bil i många år och är väl att betrakta som lite äldre. Vilket innebär att dom tider då man kunde köra 70 mil i ett sträck är passerade sedan länge. Inte för att jag gjorde det tidigare heller..
Jag har nu kört helektrisk i snart fyra år och har löst det genom att synka stoppen för pissepauser med laddning vilket fungerar ypperligt. Jag har ännu inte haft ett enda problem eller speciellt mycket väntan heller.
Gjorde Kungälv till Lubeck härom veckan, ett stopp i Köge, Danmark på någon dryg halvtimme för fika och toabesök och samtidig laddning. Lite knappt 60 mil och sju timmars resa, när jag körde dieselbil så stannade jag ungefär lika länge.

/Thomas
leiwi skrev:Det verkar vara förnuftiga beslut, säkert på grund av att man insett att el bilar i dag inte lever upp till kundernas resesätt

så länge det inte går att köra 100 -110 mil med en el bil utan ladd stopp så är det svårt att välja det för många
En bil körs i snitt under 1500 mil per dag.

70 mils räckvidd är långt mer än behovet för de allra flesta.

Jag kör ca 6000 mil/år med elbil, med sträckor på uppemot 70 mil/dag utan några som helst problem.

De som ser problemen är de som inte kör elbil.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inte riktigt så enkelt.

Bor du så att du enkelt kan ladda (billigt) över natten så fungerar elbil för i princip alla.

Undantaget är det som drar släp/husvagn, samt eventuellt en del längre turer under vintern i snö och kyla. Kan du inte ladda hemma så bör du nog också vara relativt dedikerad för att välja elbil.

Jag lägger ungefär 3000 mil per år på elbil och 1500 mil per år på dieselbil. Jag funderar på att bara köra elbil i framtiden, men ser en del problem med det.
Malmstroem skrev:Det är inte riktigt så enkelt.

Bor du så att du enkelt kan ladda (billigt) över natten så fungerar elbil för i princip alla.

Undantaget är det som drar släp/husvagn, samt eventuellt en del längre turer under vintern i snö och kyla. Kan du inte ladda hemma så bör du nog också vara relativt dedikerad för att välja elbil.

Jag lägger ungefär 3000 mil per år på elbil och 1500 mil per år på dieselbil. Jag funderar på att bara köra elbil i framtiden, men ser en del problem med det.
Det är faktiskt precis så enkelt.

Och enklare kommer det att bli i takt med att allt fler laddpunkter görs tillgängliga.

Det är inga som helst problem att åka långt på vintern med en elbil.

20FJan skrev:100 mil eftersom det ofta handlar om att åka upp till 50 mil, sen ska man ju hem också och ha marginal på det.
Jag förespråkar mer laddmöjligheter där man parkerar sin bil för övernattning eller vid sin fjällstuga/sommarstuga/båtplats där man inte heller känner att bilen behöver flyttas efter full laddning pga för få platser eller påfund som minuttaxa.
Hur ofta åker någon 50 mil till en plats utan laddmöjlighet för att sedan direkt vända och åka tillbaka?

Hur många fjällstugor/sommarstugor saknar elanslutning?

Berätta mer om dina erfarenheter av körning med elbil.

För inte är du väl en av dem som målar upp massa problem som är inbillade och inte upplevda på riktigt?

Det är förvånansvärt många fjällstugor som jag hyrt som saknat all möjlighet att ladda. På en var du tvungen att välja om bastun eller värmen skulle vara på. Bägge tillsammans gick inte, då gick säkringen. Vid sådana tillfällen är det svårt att också kunna ladda en elbil...

Jag har kört upp till Åre / Storlien från Stockholm när det varit närmare 30 grader kallt. Lägg till ett skotersläp på det. Om någon då tror att det går lika bra med elbil då lever man i sin egen lilla bubbla.

Jag som har möjlighet vet i alla fall vilken bil jag väljer när jag åker till fjällen under vintern. Har du bara en elbil så kan du få det att fungera -- men att dra något efter bilen, speciellt vintertid är inte vad elbilar är bra på.
Andelen bilister som behöver dra ett skotersläp från Sthlm till Åre, i minus trettio är så få att de enkelt kan strykas ur ekvationen utan att utfallet förändras nämnvärt.

Att det är enklare med ICE-bil ibland behöver inte betyda att det är svårt med elbil.

Jag har varit i förvånansvärt många fjällstugor för det inte finns möjlighet att tanka varken bensin eller diesel, då har jag uppskattat möjligheten att ladda elbilen, om än långsamt.

joysam skrev: Idag, 11:42
20FJan skrev:100 mil eftersom det ofta handlar om att åka upp till 50 mil, sen ska man ju hem också och ha marginal på det.
Hur ofta åker någon 50 mil till en plats utan laddmöjlighet för att sedan direkt vända och åka tillbaka?

Hur många fjällstugor/sommarstugor saknar elanslutning?

Berätta mer om dina erfarenheter av körning med elbil.

För inte är du väl en av dem som målar upp massa problem som är inbillade och inte upplevda på riktigt?

Alltså, målar inte upp något problem mer än hur det är och känns för dem som fortfarande inte väljer elbil.
Diskussionen kretsar ända sedan trådstarten om just detta.
Själv har vi i familjen fem ”barn” äldsta som bor hemma med körkort, minsta med barnstol och vagn.
Så hela spannet. Kör en Nissan Leaf 40kWh sedan 2,5 år nästan 2000 mil/år, en 7-sits Chrysler och en Volvo S40. De två rullar nästan 3000 mil tillsammans.
Jag gillar elbilar och har aldrig påstått något annat, men är medveten om varför det finns motstånd mot dem, ofta helt i onödan och som går att lösa enkelt.
  • 1
  • 427
  • 428
  • 429
  • 430
  • 431

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Har nu under några laddningar märkt a[…]

Felkod P074468

Xc90 2013 automat. En bekant till mig har felkoden[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]