Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1611985
joysam skrev: Idag, 12:42 Andelen bilister som behöver dra ett skotersläp från Sthlm till Åre, i minus trettio är så få att de enkelt kan strykas ur ekvationen utan att utfallet förändras nämnvärt.
Alla har vi vår egen lilla bubbla att leva i...

I min bubbla (bekantskapskrets) så är det ett ytterst fåtal som inte har behov av att dra släp med jämna mellanrum. Vi har ett aktivt friluftsliv som innehåller skoter, jakt, båt, hästar, hundar etc. Det hanteras idag med ett antal pickuper (Hilux, Navarra, Amarok...) eller SUV:ar (Landcruiser, Grand Cherokee, GLE, GLS, XC90). De flesta har flera bilar. T.ex. en nära bekant som gör GLB-el, GLE-hybrid, och en Hilux. Själva har vi XC90, V40 och i4. Många av bilarna är rätt gamla, så det är inte nödvändigtvis en dyr fordonsflotta.

Det är inte så att vi har något emot elbil, men med den användning vi har så blir det för mycket kompromisser med endast rena elbilar.
#1611990
Malmstroem skrev:
joysam skrev: Idag, 12:42 Andelen bilister som behöver dra ett skotersläp från Sthlm till Åre, i minus trettio är så få att de enkelt kan strykas ur ekvationen utan att utfallet förändras nämnvärt.
Alla har vi vår egen lilla bubbla att leva i...

I min bubbla (bekantskapskrets) så är det ett ytterst fåtal som inte har behov av att dra släp med jämna mellanrum. Vi har ett aktivt friluftsliv som innehåller skoter, jakt, båt, hästar, hundar etc. Det hanteras idag med ett antal pickuper (Hilux, Navarra, Amarok...) eller SUV:ar (Landcruiser, Grand Cherokee, GLE, GLS, XC90). De flesta har flera bilar. T.ex. en nära bekant som gör GLB-el, GLE-hybrid, och en Hilux. Själva har vi XC90, V40 och i4. Många av bilarna är rätt gamla, så det är inte nödvändigtvis en dyr fordonsflotta.

Det är inte så att vi har något emot elbil, men med den användning vi har så blir det för mycket kompromisser med endast rena elbilar.
Din bekantskapskrets är annan än min. Ingen jag känner äger ens ett eget släp ;)

Med det sagt tror jag inte man varken ska överdriva eller underdriva egenskaperna hos en elbil. De är annorlunda än en dieselbil så är det bara. Fördelar finns definitivt. Nackdelar finns också.
#1611992
Som sagt var -- vi lever alla i vår egen lilla bubbla. :-)

Sedan kommer frågan om man verkligen behöver en elbil som kan göra "allt". Ofta är det billigare att behålla en gammal dieselbil för att dra släpet när det behövs. Sedan en elbil som är tillräckligt stor för att oftast fungera. Det är inte ofta som de med behov av att dra släp bor centralt i större städer -- så det brukar finns plats för flera bilar.

Jag har börjat fundera på vad jag ska för bilar när i4:an ska lämnas tillbaka. Skaffar vi en EV90 så kan vi minska mängden bilar vi har. Men en ny sådan är dyr -- och det finns inga begagnade. Det blir troligen att behålla XC90 ett tag till, och komplementera med annan mellanstor elbil. Helst en med lite högre markfrigång...

Det kommer att ta ett tag innan det finns elbilar som passar för att dra släp långt när det är kallt ute.
#1611993
Malmstroem skrev:Sedan kommer frågan om man verkligen behöver en elbil som kan göra "allt". Ofta är det billigare att behålla en gammal dieselbil för att dra släpet när det behövs. Sedan en elbil som är tillräckligt stor för att oftast fungera. Det är inte ofta som de med behov av att dra släp bor centralt i större städer -- så det brukar finns plats för flera bilar.
Håller 100% med. Men det går inte för de med begränsad uppfart eller lägenhetsparkering. Annars kommer man så otroligt mycket längre för pengarna om man kan ge avkall på max räckvidd eller dragvikt. Jag skulle klara 98% av mina resor med en ID3 eller Kia Niro. Men då behövs onekligen en annan bil till långresorna ett par gånger per år och släpvagnsdragningen. Sen kommer jag inte upp till huset ett par veckor om året pga brant backe och halt vintertid.
#1611996
Malmstroem skrev:
joysam skrev: Idag, 12:42 Andelen bilister som behöver dra ett skotersläp från Sthlm till Åre, i minus trettio är så få att de enkelt kan strykas ur ekvationen utan att utfallet förändras nämnvärt.
Alla har vi vår egen lilla bubbla att leva i...

I min bubbla (bekantskapskrets) så är det ett ytterst fåtal som inte har behov av att dra släp med jämna mellanrum. Vi har ett aktivt friluftsliv som innehåller skoter, jakt, båt, hästar, hundar etc. Det hanteras idag med ett antal pickuper (Hilux, Navarra, Amarok...) eller SUV:ar (Landcruiser, Grand Cherokee, GLE, GLS, XC90). De flesta har flera bilar. T.ex. en nära bekant som gör GLB-el, GLE-hybrid, och en Hilux. Själva har vi XC90, V40 och i4. Många av bilarna är rätt gamla, så det är inte nödvändigtvis en dyr fordonsflotta.

Det är inte så att vi har något emot elbil, men med den användning vi har så blir det för mycket kompromisser med endast rena elbilar.
Jag äger två båtar, båda står nu på trailer, jag jagar, fiskar, cyklar.

Och klarar mig utmärkt med en elbil.

Ta en titt utanför din bubbla, merparten av bilarna du ser har inte något skotersläo påhängt, inte ens när du åker i Västerbottens inland i mars månad.

Många bilar säljs ju till och med utan dragkrok, något som för mig är helt oförståeligt.

Frågan är väl om det är elbilen som är tokeri, så som trådens rubrik antyder, eller om det inte är tokigare att dra skotersläp från Stockholm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1612010
Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd dit..
Finns det några relativt opartiska undersökningar som visar hur mycket 'snabbladdning' sliter på batteriet jämfört med 'långsamladdning'..?
Frågan är ställd utifrån det scenario att vissa kanske 'tvingas' till snabbladdning på hemmaplan..
Ökat slitage ger ju inte bara successivt kortare räckvidd, det torde ju även sänka bilens värde den dagen man säljer bilen (om köparen gör något slags 'belastningtest', vilket väl åtminstone större bilfirmor alltid gör om man byter in bilen)
#1612014
Okalettos skrev:Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd dit..
Finns det några relativt opartiska undersökningar som visar hur mycket 'snabbladdning' sliter på batteriet jämfört med 'långsamladdning'..?
Frågan är ställd utifrån det scenario att vissa kanske 'tvingas' till snabbladdning på hemmaplan..
Ökat slitage ger ju inte bara successivt kortare räckvidd, det torde ju även sänka bilens värde den dagen man säljer bilen (om köparen gör något slags 'belastningtest', vilket väl åtminstone större bilfirmor alltid gör om man byter in bilen)
Om och hur batteriet mår är en viktig faktor för dig eller någon köpare. Då får man väl köpa en begagnad bil som har bra batterigaranti. Detta märke ger 10 år och 100.000 mil. Toy8a.

https://www.toyota.se/artiklar/garanti- ... ilsbatteri
  • 1
  • 427
  • 428
  • 429
  • 430
  • 431
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]