Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1611800
Lars82 skrev: sön 22 jun 2025, 17:38 Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket från vparts med kabel osv. Fick loss allt. Kopplade nya kabeln men när jag ska sticka ner kontakten i bakaxeln så hår den bara halvvägs ner. Testar jag med gamla stiften och kontakten så åker den hela vägen ner.
Ja då har du ett problem, du måste ju få ner kontakten 100%, antingen är vparts gummiskydd för grova eller nån missanpassning på kontakten.
Köp kontakten jag länkade så kmr den passa.

Men om du nu har bytt detta så borde du ju sett i gamla kontakten om kablarna var ruttna eller ej.
Var de några koppar ledare kvar i gamla kontakten? Bilder hjälper ju en del...
#1611807
Kan ta bild sen när jag kommer hem. Känns som att gummit i vparts lagningssats är förbtrånga eller mjuka så de viker sig. Har beställt två nya kontakter från sidan du tipsade om.
Lehto skrev: Igår, 10:25
Lars82 skrev: sön 22 jun 2025, 17:38 Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket från vparts med kabel osv. Fick loss allt. Kopplade nya kabeln men när jag ska sticka ner kontakten i bakaxeln så hår den bara halvvägs ner. Testar jag med gamla stiften och kontakten så åker den hela vägen ner.
Ja då har du ett problem, du måste ju få ner kontakten 100%, antingen är vparts gummiskydd för grova eller nån missanpassning på kontakten.
Köp kontakten jag länkade så kmr den passa.

Men om du nu har bytt detta så borde du ju sett i gamla kontakten om kablarna var ruttna eller ej.
Var de några koppar ledare kvar i gamla kontakten? Bilder hjälper ju en del...
#1611835
Kablarna från de gamla kontakterna satt bra. Såg inte ut att vara något dåligt.
IMG_0218.jpeg
IMG_0218.jpeg (1.58 MiB) Visad 88 gånger
IMG_0219.jpeg
IMG_0219.jpeg (1.54 MiB) Visad 88 gånger

Lehto skrev: Igår, 10:25
Lars82 skrev: sön 22 jun 2025, 17:38 Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket från vparts med kabel osv. Fick loss allt. Kopplade nya kabeln men när jag ska sticka ner kontakten i bakaxeln så hår den bara halvvägs ner. Testar jag med gamla stiften och kontakten så åker den hela vägen ner.
Ja då har du ett problem, du måste ju få ner kontakten 100%, antingen är vparts gummiskydd för grova eller nån missanpassning på kontakten.
Köp kontakten jag länkade så kmr den passa.

Men om du nu har bytt detta så borde du ju sett i gamla kontakten om kablarna var ruttna eller ej.
Var de några koppar ledare kvar i gamla kontakten? Bilder hjälper ju en del...
#1611839
Lars82 skrev: Igår, 15:30 Kablarna från de gamla kontakterna satt bra. Såg inte ut att vara något dåligt.

IMG_0218.jpegIMG_0219.jpeg


Lehto skrev: Igår, 10:25
Lars82 skrev: sön 22 jun 2025, 17:38 Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket från vparts med kabel osv. Fick loss allt. Kopplade nya kabeln men när jag ska sticka ner kontakten i bakaxeln så hår den bara halvvägs ner. Testar jag med gamla stiften och kontakten så åker den hela vägen ner.
Ja då har du ett problem, du måste ju få ner kontakten 100%, antingen är vparts gummiskydd för grova eller nån missanpassning på kontakten.
Köp kontakten jag länkade så kmr den passa.

Men om du nu har bytt detta så borde du ju sett i gamla kontakten om kablarna var ruttna eller ej.
Var de några koppar ledare kvar i gamla kontakten? Bilder hjälper ju en del...
Gjorde du någon kontinuitetsmätning inuti bilen ner till kontakten under bilen innan du klippte kablarna?

Ja det där med att borra är inte helt ri[…]

Jag har hört det går att ta bort den fu[…]

230fk går snålt

Vad styr uppfetningen av blandningen då vid […]

Slänger in en fråga och hoppas att de[…]