Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på min 940. Har en strulande hastighetsmätare. Vilken kabel är det som går ner till bakaxeln? Jag tippar på den vita men vad är det för dosa den går till i bagaget?

Det är en 940 från 1996
IMG_0014.jpeg
IMG_0014.jpeg (3.48 MiB) Visad 846 gånger
IMG_0012.jpeg
IMG_0012.jpeg (2.08 MiB) Visad 846 gånger
IMG_0011.jpeg
IMG_0011.jpeg (1.84 MiB) Visad 846 gånger
Dosan på andra bilden är en "låst" kopplingsbox för kablarna mellan bakaxeln och hastighetsmätaren. Den är limmad ihop och får "sågas" upp. Jag gjorde så när jag bytte kabeln till bakaxeln.
Är det bara att såga där dosans två delar ser ihoplimmade ut? Vad är det som kan hända i dosan om felet inte är nere vid bakaxeln. Verkstaden bytte givaren i bakaxeln och då borde de ha upptäckt om kabeln var av vid kontakten. Hoppas jag :)

Om jag öppnar den, hur ser det ut där inne, vad är det jag ska kolla efter?

Behöver den limmas ihop igen sen?

Tänkte palla upp bakändan på bilen någon dag och krypa under och kolla kontakten till givaren. Reste. Av kabeln är inkapslad tills den kommer in till den vita skyddskabeln i bagaget.
lennarte skrev: sön 18 maj 2025, 06:52 Dosan på andra bilden är en "låst" kopplingsbox för kablarna mellan bakaxeln och hastighetsmätaren. Den är limmad ihop och får "sågas" upp. Jag gjorde så när jag bytte kabeln till bakaxeln.
Vad har du för felsymptom, funkar inte mätaren alls?
Jag bytte kablaget i min bil för ca ett halv år sedan, det är 100% den vita kabelhylsan och båda kablarna vit+grön & brun som går ner till givaren.
Mina kablar var sönder ärgade inuti kontaktstycket så gick inte att se genom att visuellt inspektera kablaget, men så fort jag skulle vicka lite på kabeln så gick den av i kontaktstycket och den ena satt med enbart kabelhöljet, kopparledarna var helt sönderärgade.

Skaffade nya kopplingar till kontakten och pressade på nya kablar som jag fiskade upp till bagaget och skarvade på ca 5cm innan den svarta dosan så man slapp öppna den.
Sedan dess har jag inte haft några problem alls.

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]