Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jättesvårt, men inte helt smidigt ändå. Hade varit skönt med lyft. Förhoppningsvis rätt gjort också, men jag tyckte jag följde instruktionerna ordentligt. Hade tänkt passa på att göra bromsservicen också men jag hade lite tidsbrist så det får bli i samband med andra sidan imorgon :-)

Viss skillnad ändå
IMG_9059.JPG
IMG_9059.JPG (496.73 KiB) Visad 841 gånger
Användarvisningsbild
av batmac
Andra sidan bytt idag. Det gick betydligt snabbare, tog ca 5 min att få loss den gamla efter att bilen var upphissad. Det svåraste momentet tyckte jag helt klart var att lyckas gänga i dom två inre skruvarna vid återmontering, utöver det var det ingen större fara.

Den var inte riktigt lika illa däran heller, men det var nog dags.

IMG_9064.JPG
IMG_9064.JPG (492.45 KiB) Visad 765 gånger

Har kört lite nu också och det positiva är att bilen inte klappat ihop under sin egen (och min) vikt samt att jag inte hört några knarr ännu. Det negativa är att jag har fått ganska tydliga vibrationer i bilen. Det kan ju vara så att däcken är sneslitna pga dom gamla bussningarna och nu blir vibrationer tills det jämnar ut sig, men det kan ju också behövas en hjulinställning. Läget i servicemenyn där man kan kolla avvikelsen sa dock att det såg rakt och fint ut, men jag vet inte hur mycket man kan lita på det. Tesla verkar göra det.. Ska börja med att skifta hjul mellan fram- och bakaxel och se om det förflyttar sig eller försvinner.

Jag tänkte ju även ge mig på bromsservice och där gick jag bet. Fick inte ut pinnarna alls, bankade för glatta livet. Ska skaffa lite ordentligare drivdorn imorgon och göra nytt försök, annars kanske jag får låta det dra i lite wd40 och som sista utväg kapa pinnarna. Kan bli festligt. :party:
Användarvisningsbild
av batmac
Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev markant skillnad, så det var förmodligen så. Även om jag passade på att mäta och tyckte inte riktigt jag upplevde någon snedslitning.. Jag tänker dock fortfarande boka in en hjulinställning för lite peace of mind / "ryggen fri".

Jag är så satans less på att ha av och på däcken nu :-D Villhöver ett nytt verktyg tror jag...
Användarvisningsbild
av batmac
Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt jäkla slitigt men fick till slut ut pinnarna som spänner fast beläggen

IMG_9074.JPG
IMG_9074.JPG (1014.56 KiB) Visad 414 gånger
Men sen tog det stopp. Kan inte rubba beläggen och jag är rädd att om jag tar i mer så kommer jag ha sönder något jag inte kan lösa direkt. Känns som att beläggen verkligen ligger an och sitter fast. Är det bara att byta belägg och skivor som gäller?

IMG_9076.JPG
IMG_9076.JPG (313.53 KiB) Visad 414 gånger

IMG_9075.JPG
IMG_9075.JPG (307.93 KiB) Visad 414 gånger
Användarvisningsbild
av batmac
Hjulinställning idag
IMG_9111.jpeg
IMG_9111.jpeg (3.39 MiB) Visad 287 gånger
Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, svett och faktiskt blod så har jag nu bytt bromsbelägg och skivor runt om. Det var som jag skvallrat om på andra platser en av pinnarna till oken som verkligen, verkligen inte ville lossna. Jag upprepar mig ju så gärna så för att göra en lång historia kort:

-Pinnen böjde sig, så jag kapade av den längst in mot hålet där det satt fast
-Badade i rostlösande, bankade med slägga. Inget gick
-Slutade med att jag fick ta loss oket, vända på det och sedan borra bort skallen, därefter lyckades jag borra bort ringen som ärgat fast. Med ett par väl tilltagna slag med släggan for den sista biten då ut. Det hade aldrig gått med bara bankande. Aldrig.
IMG_9157.JPG
IMG_9157.JPG (366.6 KiB) Visad 163 gånger
IMG_9164.JPG
IMG_9164.JPG (498.84 KiB) Visad 166 gånger
IMG_9163.JPG
IMG_9163.JPG (193.1 KiB) Visad 166 gånger

När det väl var gjort så var det dock faktiskt väldigt smidigt. Andra sidan fram hade jag ju bankat ur och bytt till nya pinnar förra veckan så det gick smidigt. Det gick att pressa tillbaka kolvarna och få ut beläggen utan större bekymmer.

Bak så var det bra flyt på glidpinnarna, det var bara en som var lite seg så på den sidan tog jag loss, torkade och smörjde upp på nytt. Metallclipsen för beläggen hade bra passform, inget märkvärdigt våldande behövdes. Det var lite färg eller nåt på en av de nya bromsskivorna som stannade upp jobbet igår, men tog ett rakblad och skar bort det och gick lös med bromsrengöring så jag kunde byta sista sidan idag och det tog ca 30 minuter. Mycket kan man säga om Tesla, men servicemenyn är kanon, snabbt in i den för att dra tillbaka handbromsen och sen bara trycka på P-läget när man var klar.

IMG_9179.JPG
IMG_9179.JPG (529.2 KiB) Visad 166 gånger

Därefter blev det en omgång med brake burnishing i servicemenyn (broms ned från 64km/h med rätt kraft 17 gånger) och då blev jag nästan lite orolig att det hade börjat brinna, det luktade satan :-D Förmodar att det är beläggning på skivan och det nya beläggen som ger ifrån sig doften när den blir så varm som den blev. Hittade en sträcka där jag kunde utföra alla 17 omgångarna nästan i ett svep, så bromsarna fick jobba.

Inga skrapande ljud och bromsarna funkar, mycket mer än så kan jag väl inte begära?

Ganska mycket gods kvar på beläggen för att ha gått 14000+ mil :-)

IMG_9178.JPG
IMG_9178.JPG (388.86 KiB) Visad 166 gånger
Imorgon bitti är det besiktning, så får vi väl se om det uppdagas något nytt där som måste lösas.
Blankt papper :party:
Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det verkar ju mer regel än undantag på våra bilar...
grillchips skrev:Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det verkar ju mer regel än undantag på våra bilar...
Om du tagit ur pinnarna när du byter däck (för det gör väl alla?) uppstår inte problemet ;)
Lövet skrev: Idag, 16:05 Om du tagit ur pinnarna när du byter däck (för det gör väl alla?) uppstår inte problemet ;)
Kända rostpunkter kan man hålla rostfria om man lägger en droppe olja på dem i samband med s/v-hjulskiftena. :-)
Rekommenderas dock inte på bromsskivor :-D
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]