Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jättesvårt, men inte helt smidigt ändå. Hade varit skönt med lyft. Förhoppningsvis rätt gjort också, men jag tyckte jag följde instruktionerna ordentligt. Hade tänkt passa på att göra bromsservicen också men jag hade lite tidsbrist så det får bli i samband med andra sidan imorgon :-)

Viss skillnad ändå
IMG_9059.JPG
IMG_9059.JPG (496.73 KiB) Visad 478 gånger
Användarvisningsbild
av batmac
Andra sidan bytt idag. Det gick betydligt snabbare, tog ca 5 min att få loss den gamla efter att bilen var upphissad. Det svåraste momentet tyckte jag helt klart var att lyckas gänga i dom två inre skruvarna vid återmontering, utöver det var det ingen större fara.

Den var inte riktigt lika illa däran heller, men det var nog dags.

IMG_9064.JPG
IMG_9064.JPG (492.45 KiB) Visad 402 gånger

Har kört lite nu också och det positiva är att bilen inte klappat ihop under sin egen (och min) vikt samt att jag inte hört några knarr ännu. Det negativa är att jag har fått ganska tydliga vibrationer i bilen. Det kan ju vara så att däcken är sneslitna pga dom gamla bussningarna och nu blir vibrationer tills det jämnar ut sig, men det kan ju också behövas en hjulinställning. Läget i servicemenyn där man kan kolla avvikelsen sa dock att det såg rakt och fint ut, men jag vet inte hur mycket man kan lita på det. Tesla verkar göra det.. Ska börja med att skifta hjul mellan fram- och bakaxel och se om det förflyttar sig eller försvinner.

Jag tänkte ju även ge mig på bromsservice och där gick jag bet. Fick inte ut pinnarna alls, bankade för glatta livet. Ska skaffa lite ordentligare drivdorn imorgon och göra nytt försök, annars kanske jag får låta det dra i lite wd40 och som sista utväg kapa pinnarna. Kan bli festligt. :party:
Användarvisningsbild
av batmac
Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev markant skillnad, så det var förmodligen så. Även om jag passade på att mäta och tyckte inte riktigt jag upplevde någon snedslitning.. Jag tänker dock fortfarande boka in en hjulinställning för lite peace of mind / "ryggen fri".

Jag är så satans less på att ha av och på däcken nu :-D Villhöver ett nytt verktyg tror jag...
Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt jäkla slitigt men fick till slut ut pinnarna som spänner fast beläggen

IMG_9074.JPG
IMG_9074.JPG (1014.56 KiB) Visad 51 gånger
Men sen tog det stopp. Kan inte rubba beläggen och jag är rädd att om jag tar i mer så kommer jag ha sönder något jag inte kan lösa direkt. Känns som att beläggen verkligen ligger an och sitter fast. Är det bara att byta belägg och skivor som gäller?

IMG_9076.JPG
IMG_9076.JPG (313.53 KiB) Visad 51 gånger

IMG_9075.JPG
IMG_9075.JPG (307.93 KiB) Visad 51 gånger
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]