Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, svett och faktiskt blod så har jag nu bytt bromsbelägg och skivor runt om. Det var som jag skvallrat om på andra platser en av pinnarna till oken som verkligen, verkligen inte ville lossna. Jag upprepar mig ju så gärna så för att göra en lång historia kort:
-Pinnen böjde sig, så jag kapade av den längst in mot hålet där det satt fast
-Badade i rostlösande, bankade med slägga. Inget gick
-Slutade med att jag fick ta loss oket, vända på det och sedan borra bort skallen, därefter lyckades jag borra bort ringen som ärgat fast. Med ett par väl tilltagna slag med släggan for den sista biten då ut. Det hade aldrig gått med bara bankande. Aldrig.
IMG_9157.JPG (366.6 KiB) Visad 108 gånger
IMG_9164.JPG (498.84 KiB) Visad 111 gånger
IMG_9163.JPG (193.1 KiB) Visad 111 gånger
När det väl var gjort så var det dock faktiskt väldigt smidigt. Andra sidan fram hade jag ju bankat ur och bytt till nya pinnar förra veckan så det gick smidigt. Det gick att pressa tillbaka kolvarna och få ut beläggen utan större bekymmer.
Bak så var det bra flyt på glidpinnarna, det var bara en som var lite seg så på den sidan tog jag loss, torkade och smörjde upp på nytt. Metallclipsen för beläggen hade bra passform, inget märkvärdigt våldande behövdes. Det var lite färg eller nåt på en av de nya bromsskivorna som stannade upp jobbet igår, men tog ett rakblad och skar bort det och gick lös med bromsrengöring så jag kunde byta sista sidan idag och det tog ca 30 minuter. Mycket kan man säga om Tesla, men servicemenyn är kanon, snabbt in i den för att dra tillbaka handbromsen och sen bara trycka på P-läget när man var klar.
IMG_9179.JPG (529.2 KiB) Visad 111 gånger
Därefter blev det en omgång med brake burnishing i servicemenyn (broms ned från 64km/h med rätt kraft 17 gånger) och då blev jag nästan lite orolig att det hade börjat brinna, det luktade satan

Förmodar att det är beläggning på skivan och det nya beläggen som ger ifrån sig doften när den blir så varm som den blev. Hittade en sträcka där jag kunde utföra alla 17 omgångarna nästan i ett svep, så bromsarna fick jobba.
Inga skrapande ljud och bromsarna funkar, mycket mer än så kan jag väl inte begära?
Ganska mycket gods kvar på beläggen för att ha gått 14000+ mil
IMG_9178.JPG (388.86 KiB) Visad 111 gånger
Imorgon bitti är det besiktning, så får vi väl se om det uppdagas något nytt där som måste lösas.