Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1610900
KalleJ skrev:Köp hem skivor o belägg då. Men kanske värt att vänta till efter vintern med o byta dem.¨

Vad får du för räckvidd på vintern förresten?
Jo jag får kanske göra det. Jag klurar på ett sälj så jag balanserar mellan att inte vilja spendera för mycket men inte lämna skit till en eventuellt ny ägare.

Det beror på hur mycket vinter du menar, i -35 är den inte så kaxig ;) Men runt 25-30 skulle jag tro. Den snittar 2,2kWh/mil på vintern ungefär. 13% degradering på batteriet enligt teslas test.
Erik Å skrev:Kolla att inte kolvarna har rostat fast i oken... Ser misstänkt ut med tanke på hur skivorna är randiga.
I bästa fall är det bara beläggen som kärvat fast pga rost.
Har Tesla gått ifrån gängse glidkolvsok till att ha kolvar från två håll? Kul, så är det ju bak på min gamla V70 :-)
Hur kontrollerar jag det på bästa sätt, säg att jag får loss beläggen kan jag liksom känna om kolven kärvar då?

Det är annorlunda konstruktion bak och frak, tror bak har på ena sidan :)
#1610901
batmac skrev: Igår, 21:24 Hur kontrollerar jag det på bästa sätt, säg att jag får loss beläggen kan jag liksom känna om kolven kärvar då?
Friska kolvar ska i princip gå att trycka tillbaka med handkraft om man bara tar det lite lugnt så bromsvätskan hinner rinna undan. Behövs det bräckjärn så kärvar de :-)
#1610912
Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. Så håller jag tummarna för att oken mår bra. Slås återigen över hur mycket billigare aeromotors är än andra sidor. Iallafall där jag kollade.

order.jpg
order.jpg (76.66 KiB) Visad 55 gånger

Över ett helt år kan du spara massor me[…]

Några fler som har erfarenheter av det nya G[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samti[…]

Några skakningar känner jag inte till p[…]