Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Greffel skrev: lör 19 aug 2023, 14:05 Svårt att säga i procent vad som skulle hjälpa.
Men en nyrenoverad provkörd låda borde vara väldigt hög fungerande faktor på om personen som sätter in den inte klantar till tex. momentomvandlaren.
Det som är jobbigt för dig är att det kostar många tusenlappar och ganska mycket jobb hur du än väljer att göra.
Om du har samma fel som jag hade så kommer du utan större förvarning bli ståendes utan drivning.
IDAG (04.06.2025) tappade jag drivningen, påväg hem från jobbet.
Upplevde igår att växlarna slog i/skorrade. Även imorse.
Påväg hem från jobbet idag så tappade jag drivningen helt och hållet efter ca 300meter.
Fick ringa bärgare.

Så NU är det mer än nånsin, aktuellt att byta låda!
Men ska väl vara glad egentligen att den höll såpass länge...

Har som sagt en låda liggandes från en T5:a som enligt Bilbolaget skall passa till min 2,5T...
Då blev det som vi skrev för ett tag sedan, du kommer tappa drivningen och bli ståendes :)
Sätter du i den nya lådan själv eller blir det verkstad ?

Du har ju inte AWD så den lådan "passar"
Men att du fått köpa den för endast 300kr känns oroväckande, men du uppdaterar oss i forumet när den är bytt så klart.

Om du byter själv eller om det blir firma så var extra noggrann med rengöring mellan motor och växellåda.
Om du haft en trögstartad bil så kommer detta göra underverk och den kommer starta på ett kick då jordningen är bättre
Jajjemen det blev precis som du sa :-D

Ja jag har inte speciellt höga förväntningar på en 300kroners låda, men det vore helt fantastiskt om den fungerar bättre!
Enligt förra ägare togs motorn till ett Amazon-projekt och därför blev lådan över, och ståendes flera år.
Motorn och lådan gick fint sa han.
Bara hoppas men man är ju skeptisk...

Det blir antingen jag tillsammans med en polare som byter den, eller någon privatperson.
Dvs. inte firma. Har varken råd eller behov av garanti. :-)

Japp tack för tips, och jag kommer uppdatera när det är gjort!👌
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]