NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1609711
Jag behöver lite tips på fortsatt felsökning.
Det gäller en V50 2,0d -06 som är väldigt slö, svarar långsamt på gas. Turbotryck kan komma efter ett tag vid lite högre varvtal, under 2000 händer inget.
Inga felkoder, varken med hemmaläsare eller på verkstad.

EGR är nybytt (fanns felmeddelande för det innan byte)

Vakuumreglerventil till turbo bytt.

Vakuumklockan för turbogeometrin är kontrollerad. Den rör sig med vakuum och behåller sitt läge med konstant vakuum.

Kontrollerat alla vakuumslangar jag hittat, följt dom till två andra reglerventiler.

Partikelfilter är bytt för ca 3000mil sedan och då fylldes additiv samt räknare nollställdes.
Värden från difftrycksgivaren är låga, under 10 (tomgång).

Min nästa idé är bränslefilter samt kontroll av turboslangar.

Har ni nåt mer tips?
#1609718
Har spjället fastnat så blir den svårstartad, been there. När jag hade problemet så var det alltid vid start, när det väl släppte så gick bilen normalt, lätt att starta. Men du kanske är inne på rätt spår, då jag läst om rensade "kuggstänger" inne i spjällets styrventil och då kanske det fladdrar sitt eget liv? (Mitt fall var för hårt dragen slangklämma)

Kanske nån ställventil för vakuum som spökar ? Minns jag fick tillbaka min fd V50 2.0d efter service och den svarade då inte normalt på gas. Visade sig vara en vakuumslang som lossnat, detta var dock permanent fel som PST fixade direkt, men kanske en ventil som styr detta ?

"Kvillebäck" har säkert nån bra ide om detta
#1609726
binkie skrev: ons 21 maj 2025, 08:33 Inga felkoder som kommer? Kolla så inte det vänstra spjället i Y förgreningen mot insuget fastnat.
Har tagit bort insug där och undersökt. Det vänstra spjället (det efter intercoolern) känns som det går lätt och fint.
Det andra kärvar litegrann, men det är väl normalt stängt och bara öppnas vid regenerering av partikelfilter?
#1609727
dieselputte skrev: ons 21 maj 2025, 10:08 Har spjället fastnat så blir den svårstartad, been there. När jag hade problemet så var det alltid vid start, när det väl släppte så gick bilen normalt, lätt att starta. Men du kanske är inne på rätt spår, då jag läst om rensade "kuggstänger" inne i spjällets styrventil och då kanske det fladdrar sitt eget liv? (Mitt fall var för hårt dragen slangklämma)

Kanske nån ställventil för vakuum som spökar ? Minns jag fick tillbaka min fd V50 2.0d efter service och den svarade då inte normalt på gas. Visade sig vara en vakuumslang som lossnat, detta var dock permanent fel som PST fixade direkt, men kanske en ventil som styr detta ?

"Kvillebäck" har säkert nån bra ide om detta
Får ta och kolla vakuumslangar till spjällen en gång till. Efter byte av vakuumventilen till turbon (som antagligen är hel) så har jag en ventil ”över” att testbyta dom andra ventilerna med.
#1610422
Stockaby skrev: ons 21 maj 2025, 12:08
binkie skrev: ons 21 maj 2025, 08:33 Inga felkoder som kommer? Kolla så inte det vänstra spjället i Y förgreningen mot insuget fastnat.
Har tagit bort insug där och undersökt. Det vänstra spjället (det efter intercoolern) känns som det går lätt och fint.
Det andra kärvar litegrann, men det är väl normalt stängt och bara öppnas vid regenerering av partikelfilter?
Spjället rengjort så nu går båda spjällen lätt igen.
Tyvärr ingen skillnad.
Får två felkoder nu, båda pending.
P0047 boost control unit circuit low
P0489 EGR circuit low

Både magnetventil och EGR är bytt.
#1610460
Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt att mycket är gjort och jag utgår från att inga slangklämmor är lösa.
Två st circuit low. "boost control" borde vara magnetventilen. Hade liknande problem men minns inte om felkoden var densamma när kablarna till kontakten på MAP-sensoren vibrerat av i sitt hölje. Om inte MAP-sensoren ger rätt utslag så slår inte magnetventilen till. Kolla samtidigt att kontakten på EGR sitter som den skall. För mig fungerade bara EGR 12 månader innan jag byta pga. "circuit low" Dock var detta på en 1,6 2010.
#1610571
kvillebäck skrev: mån 02 jun 2025, 13:57 Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt att mycket är gjort och jag utgår från att inga slangklämmor är lösa.
Två st circuit low. "boost control" borde vara magnetventilen. Hade liknande problem men minns inte om felkoden var densamma när kablarna till kontakten på MAP-sensoren vibrerat av i sitt hölje. Om inte MAP-sensoren ger rätt utslag så slår inte magnetventilen till. Kolla samtidigt att kontakten på EGR sitter som den skall. För mig fungerade bara EGR 12 månader innan jag byta pga. "circuit low" Dock var detta på en 1,6 2010.
Ska gå på Mapsensorn och göra rent och dubbelkolla EGR-kontakt.
Det kan ju vara nåt kabelbrott också.

Har åtminstone konstaterat att alla slangar och intercooler är täta plus att luftflödet går lätt.
Det var en aning olja i röret närmast turbon, det kan väl betraktas som normalt? Inget oljekladd i övriga turboslangar.

Finns det nåt enkelt test för att avgöra om vakuumtrycket fram till magnetventilen är starkt nog? Jag har konstaterat att det finns vacuum, slangen fastnar direkt på fingret tex.

Tack för respons, jag ska fortsätta felsökningen även om det tar lite tid.
Dottern använder bilen dagligen så chanserna till felsökning är få.

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]