NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1609711
Jag behöver lite tips på fortsatt felsökning.
Det gäller en V50 2,0d -06 som är väldigt slö, svarar långsamt på gas. Turbotryck kan komma efter ett tag vid lite högre varvtal, under 2000 händer inget.
Inga felkoder, varken med hemmaläsare eller på verkstad.

EGR är nybytt (fanns felmeddelande för det innan byte)

Vakuumreglerventil till turbo bytt.

Vakuumklockan för turbogeometrin är kontrollerad. Den rör sig med vakuum och behåller sitt läge med konstant vakuum.

Kontrollerat alla vakuumslangar jag hittat, följt dom till två andra reglerventiler.

Partikelfilter är bytt för ca 3000mil sedan och då fylldes additiv samt räknare nollställdes.
Värden från difftrycksgivaren är låga, under 10 (tomgång).

Min nästa idé är bränslefilter samt kontroll av turboslangar.

Har ni nåt mer tips?
#1609718
Har spjället fastnat så blir den svårstartad, been there. När jag hade problemet så var det alltid vid start, när det väl släppte så gick bilen normalt, lätt att starta. Men du kanske är inne på rätt spår, då jag läst om rensade "kuggstänger" inne i spjällets styrventil och då kanske det fladdrar sitt eget liv? (Mitt fall var för hårt dragen slangklämma)

Kanske nån ställventil för vakuum som spökar ? Minns jag fick tillbaka min fd V50 2.0d efter service och den svarade då inte normalt på gas. Visade sig vara en vakuumslang som lossnat, detta var dock permanent fel som PST fixade direkt, men kanske en ventil som styr detta ?

"Kvillebäck" har säkert nån bra ide om detta
#1609726
binkie skrev: Idag, 08:33 Inga felkoder som kommer? Kolla så inte det vänstra spjället i Y förgreningen mot insuget fastnat.
Har tagit bort insug där och undersökt. Det vänstra spjället (det efter intercoolern) känns som det går lätt och fint.
Det andra kärvar litegrann, men det är väl normalt stängt och bara öppnas vid regenerering av partikelfilter?
#1609727
dieselputte skrev: Idag, 10:08 Har spjället fastnat så blir den svårstartad, been there. När jag hade problemet så var det alltid vid start, när det väl släppte så gick bilen normalt, lätt att starta. Men du kanske är inne på rätt spår, då jag läst om rensade "kuggstänger" inne i spjällets styrventil och då kanske det fladdrar sitt eget liv? (Mitt fall var för hårt dragen slangklämma)

Kanske nån ställventil för vakuum som spökar ? Minns jag fick tillbaka min fd V50 2.0d efter service och den svarade då inte normalt på gas. Visade sig vara en vakuumslang som lossnat, detta var dock permanent fel som PST fixade direkt, men kanske en ventil som styr detta ?

"Kvillebäck" har säkert nån bra ide om detta
Får ta och kolla vakuumslangar till spjällen en gång till. Efter byte av vakuumventilen till turbon (som antagligen är hel) så har jag en ventil ”över” att testbyta dom andra ventilerna med.

Min fläkt gick igång i september fö[…]

Stötdämpare bak

10 000 kr. hos verkstaden när "konsolen&[…]

Trasig Renault Scenic

Idag kl 16:15 startade jag Renaulten . Gick en kl[…]

I Finland är det 5 år som gäller🙄